Research trip South- Yala & Mirissa- hotellinspektion

Hej Hej!
 Nu har vi varit i Sri Lanka i några veckor och jobbat och gjort lite förberedelser för kommande säsong. Första expeditionen gick till södern..till Yala & Mirissa.

Starten gick tisdag morgon kl 08.00! Vi blev hämtade av en chaufför från en av våra partners som tog oss ner mot sydkusten. Ca 5 timmar senare anlände vi till Mahoora camp Yala. Detta är ett tält camp som ligger precis bredvid..eller nästan i nationalparken Yala och som vi ska använda på vår aktiva gruppresa i mars. Ett mycket unikt ställe som definitivt är värt ett besök.

Vi fick ett fantastisk mottagande och efter rundvandring  och introduktion blev vi placerade i två riktigt fina tält! Lite svårt att säga att det var tält med tanke på att de var nästan större än hela lägenheten i Malmö och hade väldigt lyxig inredning ( för att vara ett tält). De hade tänt ljus och rökelser i båda tälten vilket var supermysigt.

Ready to go!!
 Vardagsrummet..
 Nöjda med våra tält..
 Vilar innan middagen..
 Sovrummet...

På seneftermiddagen åkte vi på en jeeptur i omgivningarna  ( the century) och såg fler djur än på våra riktiga safariturer! T.o.m en elefant som stod och mumsade bland träden :D
Vi tog en te-pause på ett öppet fält! Väldigt vackert.
På kvällen blev vi serverade en 4 rätters middag intill en brasa med levande ljus och mycket bra service. Efter middagen gick vi på en nattvandring med ficklampor. Djuren hade nog gått och lagt sig men det var en spännande vandring i mörkret! Sofia klampade ner i ett lerhål och tappade sin toffla...lerbad kan man säga. Trötta somnade vi i våra tält.

Redo för Jeeptur..
 Safari!!!
 Ett litet svin..
 Middag ute i djungeln..
 I väntan på maten....

Efter en god nattsömn med mycket fågelläten och grodläten utanför tältduken och en härlig frukost åkte vi på en tur till en sjö i närheten. Den låg jättefint och hade utsikt mot bergen. Hit åker de lokala och har pic-nic och umgås! Inte pic nic med saft och bullar...utan med arrac och guitarr haha..

Vi var jättenöjda med detta ställe och kan varmt rekommenderas! Vi kommer som sagt att använda det i vår aktiva gruppresa i Mars. Ibland känns det extra bra att driva reseföretag när man får dessa förmåner :D

Frukost..
 Chilllaxing innan avfärd..
Jeeptur till sjön..

Vi träffade vår chaufför igen och han tog oss vidare till Mirissa...vår lilla pärla. Det kanske inte va lika vackert som vanligt då det är lågsäsong nu...stranden är mer än halverad..och lite halvkasst väder....men alltid skönt att bo på stranden en natt :)
När vi kom dit gjorde vi ett hotellbesök på Palace Mirissa som kommer att passa bra till nya resan! Vi har varit där förut men ville bekanta oss lite med personalen. Hotellet ligger på ett litet berg ovanför stranden med ett jättefin utsikt över havet. Perfekt för en gruppresa! Vi fick en lunch av hotellet som vi åt tillsammans med vår chaufför, Mycket trevligt!

utsikt från Palace Mirissa..
Lite bad hann vi också med..
 Eftermiddagsöl...

Vi spenderade eftermiddagen och kvällen i Mirissa och träffade lite vänner som vi lärt känna under åren! Vi åt en god fiskmiddag på Salt som ligger bredvid vårt guesthouse, Jag skulle väl ljuga om det inte slank ner en och annan GT också ;)
Dagen efter blev de en springtur på stranden innan frukost. Sedan lite foto och filmning för lite kommande marknadsföring. Vi gav oss hemåt på eftermiddagen.

Vi kom tillbaka till Mount Lavinia på torsdagkväll efter mycket bra dagar! Även fast vi bara var borta i två dagar känns det som en vecka...så mycket intryck!

Middag på Salt
 Frukost med utsikt :D
 Lite jobb innan hemfärd..

Nästa trip blev en endagstur till Negombo. Vi beställde som vanligt en taxi som visade sig vara en katastrofbil....ju längre vi åkte desto sämre blev ac´n. Det hade seriöst varit skönare att åka i en tuk tuk. Tillslut blev det så illa att vi alla hoppade ur bilen...mitt på vägen.
Innan nästa bil kom gick det säkert närmare 1 timme...och varmt var de...mitt på gatan mitt i solen! Perfekt! Vi kände oss lagom fräscha att besöka hotell efter detta lixom. Bilresan tog flera timmar pga pundig resväg och väldigt mycket trafik.

Väl framme i Negombo åkte vi och besökte ett hotell som ska bli starten på vår gruppresa i vår! Där blev vi också mycket bra mottagna och fick se de tre olika kategorierna av rum och det jättefina poolområdet utanför. Vi kommer faktiskt tillbaka dit nästa vecka och "prov sover" en natt :)
Nöjda med vad vi sett tog vi en promenad på stranden, tog en lätt och sen lunch innan vi åkte tillbaka till Colombo! Såklart fastnade vi i trafiken...så den vanliga turen på ca 40 min tog över 2 timmar.
Vi tog en sen middag på stranden innan läggdags!

Hotellinspektion på gång..
 Fina poolen..
 ..och..fina hotellet :D
 Strandinspektion...på väg till lunchen...
 ..en liten Lion slank ner också..
Solnedgången i Negombo är magisk..
 Hemma igen!!

Nästa vecka bär det av till nästa hotellinspektion i Sigiriya & Kandy
På återhörande!

Businesstrip - Camping - Mirissa - Yala - aktiva resor - gruppresor - hotellbesök - hotellinspektion

Tillbaka i Sri Lanka + Ny resa släppt! - AKTIV SEMESTER I GRUPP

Hej hopp!
Detta blir ett inlägg om vår vår första tid i Sri Lanka efter vår Sverige vistelse...samt om vår nya resa "aktiv semester i grupp" :D

När är vi efter en härlig sommar i Sverige på plats i Sri Lanka igen. Vi flög från 2 olika håll och landade med en dags mellanrum. När jag (Sofia) ankom till Colombo hade lägenheten varit stängd i nästan 6 månader vilket både syntes ock kändes..haha det va några första dygn av lite kaos...ingen el.
Det kändes till en början som ett problem som enkelt och snabbt kunde lösas...efter första dygnet utan wifi, fläkt eller ljus började tålamodet att sina. Nog för att vi vet att saker och ting tar liiite längre tid i Sri Lanka än i övriga delar av världen...men 3 dygn utan el va lite i överkant haha.'

Man fick va glad så länge datorn fungerade haha

Mycket sköts manuellt här borta vilket betyder att allt noteras av personer som i sin tur ska skicka vidare information till nästa person osv...efter mycket om och men hade vi iallafall allt vi behövde för att kunna återgå till vårt nprmala liv.
Man inser i dessa stunder hur bortskämda vi är i Sverige och hur beroende man blivit av vissa bekvämligheter. Aja..med en sådan "tuff" start kan det bara bli bättre :)

Premier nere på stranden...såklart va de en "public holiday" ingen servering av öl...man kan tro att vi dricker te...men det är öl i tekanna :D

Det är fint väder...varmt & soligt och poolen är underbar. Vi kan helt enkelt inte klaga. Vår första eftermiddag/ kväll spenderade vi vid våran fina pool och på stranden. Middagen intogs på Shore By O...väldigt god mat och billigt gott vin! Vi va supernöjda!

Frukost på balkongen...
Middag på Shore By O

Dagarna därefter har det varit lite ostabilt väder.  På fredagen lagade vi mat hemma..stooora räkor med aioli..supergott! På lördagen öste det ner hela dagen och vi passade på att åka in till Colombo för lite shopping. Lättare sagt än gjort när vägarna blivit till floder haha...

Vi intog som vanligt Sugar Bistro för en liten tapaslunch och ett glas vin eller två. På kvällen åt vi en lätt lunch för att göra oss redo för våran första brunch på nästan 6 månader. Vi var hungriga när vi gick i säng...och vääldigt hungriga när vi vaknade. Vi intog gymmet och poolen innan vi tog oss till Cinnamon Grand.

Räkor :D så goda!! kokade i massa salt!
 Matlagning..
 Alioli in the making...
 Sugar Bistro..
 Jag på Sugar...lite tapas i bakgrunden...

Brunchen blev enligt förväntan! Helt fantastisk :D Det var jättekul att träffa våra vänner som jobbar där och alla stammisgäster som måste undrat var vi hållit hus så många månader. Brunchen stänger normalt kl 15.00. Vi lämnade skeppet 16.30...ooops...så går det när man har för trevligt! Vi träffade även på en kompis till mig som vi inte sett på länge. Han intog vår champangeflaska och hjälpte oss med de sista dropparna innan vi lämnade:)

Lagun Prawns med vitlokssås...extremt gott :D
 Nöjd tjej..

Nu laddar vi om för ny vecka. Vi har ju nu släppt vår nya resa och vårt nya koncept- AKTIV SEMESTER I GRUPP som vi jobbar med för fullt nu.
Resan bär av i mars (15e - 27e ) där jag kommer att vara reseledare/ frontfigur och där fokus kommer att ligga på upplevelser och aktiva inslag varje dag. Självklart kommer resan även att varvas med sol, bad och fest. Kombinationen kommer bli fantastisk.
Mitt kontaktnät och kunskap om landet kommer göra att jag kan ordna det mesta och göra resan helt unik :D Känns verkligen jättespännande. Vi har ett maxantal på 15 pax för att det inte ska bli för många samt att vi ska kunna skapa en härlig genemskap och team - känsla.

Vår fina flyer som är gjord av duktiga Pelle..'

Imorgon bär det av till sydkusten för att reka hotellen vi ska använda där nere, prata med alla hotellmanagers och få detaljer på plats...samt att samla material i form av bilder och filmklipp. Vi kommer att börja i Tissamaharama i närheten av Yala nationalpark...dagen efter bär det av till Mirissa.

Om ni känner någon som skulle vilja delta på resan i mars så får ni jättegärna höra av er till oss. Vi har fina grupprabatter för de som bokar fler än 5 platser.

Vi skriver igen efter vår roadtrip :D
Hej så länge!
Businesstrip - Expedition - aktiva resor - entreprenörskap - gruppresor - äventyrsresor