Road trip Sigiriya/ Kandy- Hotellbesök för aktiv semester

Hej hej!
(Sofia som skriver)
Vackorna i Sri Lanka har rullat på! Denna omgång har varit intensivere än någon annan gång...vi har gjort lika många resor på en månad som vi annars brukar göra på 6 månader. Det känns bra att ha varit så effektiva och vi har fått fantastiska upplevelser och besökt så många fina nya hotell som vi definitivt kommer att använda framöver. Det är otroligt viktigt för oss som reseföretag att uppleva så mycket som möjligt och se så mycket som möjligt för att på ett trovärdigt sätt förmedla våra kunskaper och rekommendationer till våra resenärer.
Senaste resan gick till Kurunegala/ Kandy och Sigiriya. Intensiva fantastiska dagar!

Vi startade redan kl. 05 för att komma igenom Colombo innan det blev för mycket trafik! Den tiden är det relativt tomt på vägarna men några själar var ute för att slippa den jobbiga trafiken i staden. Vi stannade och tog varsin kopp te och Lasse fick en god ost toast att mumsa på!

On the road again...

Vi gjorde ett stopp i Kurunegala där vi träffade Sandra Wanduragala, grundare till företaget Selyn, företaget som vi hjälpt och stöttat på olika sätt genom åren. Vi fick än en gång titta på den fantastiska skolan(RIS, Royal International School) som hon låtit bygga. Vi åkte vidare till fabriken där vi även träffade Sandras bror och hade ett bra möte! Vi diskuterade spännande framtidsplaner med nya ideer och hur vi kan förbättra vårt samarbete framöver.

Besök på skolan (RIS) Sandra i bakgrunden
 RIS ...fantastisk skola!
 Inspekterar nybygget..
 Sandra ville ge barnen en pool. Hon lät bygga en internationell simbassäng!! Wow
 Allt görs förhand...vilket jobb!!
 Så fina leksaker...vi hade lust att köpa allt..

Vi var ju med att starta upp dessa "home stays". Dvs arrangerar vi så att våra resenärer får bo hos familjerna i byn i anslutning till produktionen, en väldigt genuin, unik upplevelse. En av familjerna som ska resa med oss i vinter ska göra en ny grej vi har arrangerat med Selyn. Familjen kontaktade oss och ville stanna på detta home stay i byn i flera dagar vilket vi aldrig tidigare arrangerat och vilket även är helt nytt för Selyn. Vi har satt ihop ett jättespännande program där familjen ska besöka skolan (RIS), besöka dagiset och leka med barenen...ordna en svensk middag i byn för familjerna och mycket mycket mer. Familjerna i byn som ska ta emot dem är så excalterade och nervösa...en jätteupplevelse för dem. Vi följer detta med spänning..och vi är otroligt stolta att få vara med och stötta och hjälpa Sandra,hennes familj och deras fantastiska företag.

Vi fortsatte vår färd mot Kandy och ett par hotellinspektioner. Det första låg en bit utanför Kandy, en riktig liten pärla, precis vår i smak! En av våra partners gjorde så vi blev mycket bra mottagna!passar verkligen bra för ett par eller ett mindre sällskap. Det fanns vandringsleder i närheten och inte långt från själva staden. Vi fick lunch , vin och öl...vi hade kunnat stanna några nätter ..

Första hotellbesöket i Kandy! Fantastiskt hotell
 Vi blev bjudna på lunch...och kall dricka :D
 Nöjd ..haha
Nästa hotell som vi besökte var av större karaktär! Kanske inte helt vår stil.., men smaken är ju som baken så jag tror att detta kan passa många! Där blev vi också fint mottagna och fick en rundvandring och tittade på alla faciliteter! Hotellet hade en fantastisk rooftop med pool och stora ytor och en härlig utsikt! Det här kan bli mycket bra för vår kommande gruppresa ”aktiv semester”!

Innan middagen gick vi till spa-avdelningen där vi provade på en Ayurvedisk helkroppsmassage! Kändes behövligt och skönt för våra stela kroppar! Lasse hade svårt att hålla sig för skratt när det kittlades för mycket så Sofia hörde det genom väggen..! När vi kom tillbaka från massagen hade managern satt upp 3 club sandwisch på vårt rum ...innan middagen lixom...oh god! Jättesnällt..men vi praktiskt taget åt oss igenom denna dag haha... Vår servitör ställde även fram ex antal vinflaskor under middagen som present... vilket vi självklart tacksamt tog emot. Mätta och nöjda efter middagen  drog vi oss tillbaka till vårt rum för natten!

Vår fina balkong..
 Spa dax...
 Avslappnade nöjda individer efter Ayurvedisk helkroppsmassage...
 Eftermiddags-snacks tackar man ju aldrig nej till ;)
 Solnedgången på vår fina takterass innan middagen..

Nästa morgon tog vi ett morgonpass i poolen på takterassen innan frukost. Väldigt skönt!
Efter 1000m morgonsim..
 Vi simmade medan andra hade andra planer...hmm.
 Redo för frukost!!

Sedan åkte vi vidare efter att vi tagit avsked av den trevliga personalen! Vi styrde bilen mot Sigiriya och ännu ett hotell. Samma kedja som det föregående och även ett hotell vi ska använda på vår aktiva semester resa i mars. Det här stället låg väldigt fint med en härlig trädgård, fina rum och den största poolen i hela området!

Vårt fina hotellrum..
Vår gigantiska, superfina pool..
 Lite kall dricka innan nya äventyr..

Vår chaufför ordnade med en jeep som tog oss till Ritagala, där vi gjorde en vandring en bit uppåt sluttningen. När vi började gå kom regnet, ingen liten skur, det vräkte ner så vi försökte så gott vi kunde att skydda kamera o telefoner med ett par paraplyer.....Vi såg ut som 3 dränkta katter! Tur att det är så varmt! När vi kom tillbaka till hotellet hann vi med ett dopp innan vi intog middagen som var väldigt god och välkomponerad. Det var poya(fullmåne och helgdag) så det blev sodavatten till maten för ingen alkohol serveras denna dag!

Jeep adventure!!
 Capture the moment..
 Glada som barn..
 Redo för hike.. och det började bra..
 Slutade något sämre.. haha
 Som sagt..blöta katter..
Kvällsim innan middagen..
 Fantastisk middag...kocken hade till och med skrivit menyn på svenska för oss. Så söt!
 Supergott verkligen..

Efter frukost och utcheckning tog vi ett morgonsim...därefter åkte vi till områdets bästa ayurveda ställe och tog en helkroppsbehandling med shirudara(varm droppande olja på pannan). Det var helt fantastiskt och vi kom ut som tre helt nya människor!

Morgonsim...
 Bästa Ayurveda stället..
 Nöjda och oljiga efter massage och shirudara
 Lite te innan hemfärd...

Vi påbörjade sedan vår långa resa hem och kom tillbaka till Mount Lavinia lagom till middagen efter en mycket bra resa!...
 Vi känner oss supernöjda och är så tacksamma för vår fina lokala partner som ordnat så fina mottaganden och bra arrangemang på hotellen. Ibland gillar vi jobbet som researrangör extra mycket!

Glada och nöjda hemma igen :)