Nu är vi fyra!- Resa till sydkusten, nya möten och planering för framtiden

Tjenixen!
Snart har februari passerat och vi äldre har varit här över en månad! Vi trivs mycket bra här i lägenheten, det fläktar skönt eftersom vi bor lite högre upp än förut och på "rooftoppen" kan vi t.o.m vara i solen! Efter en jobbvecka och en trevlig helg med avslutande brunch har vi tagit emot Pelle som  kom hit måndag natt den 27/2! Det känns jätteroligt att vi är samlade hela familjen.

Pelles första frukost på balkongen
 Första brunchen..

Vi fortsätter att jobba, ta emot förfrågningar, skriva artiklar, utforma olika reseförslag, träffa gäster som vill och har vägarna förbi Colombo mm. Vi har träffat ett trevligt par från Linköping i Sverige som åkt med oss i ca två veckor.Vi gjorde en rundtur i Colombo, tog en drink på vår "rooftop" och avslutade med middag på stranden! Mycket trevligt!

En drink med våra resenärer på vår rooftop! Fantastiska gäster! Fler av dom tack!
 Dagen avslutades med en trevlig middag på Sugar Beach

En eftermiddag tog vi oss in till Parkstreet där vi fick vara med om en mycket trevlig vinprovning som annordnades av HV(House of Wines). House of Wines ägs av en svensk kille som heter Erik som har bott i Colombo i över 20 år. En stor vinimportör i Colombo.... Han har även en delikatessbutik i  som vi också har besökt. Vinprovningen avslutades med det största skyfallet vi upplevt i Sri Lanka...det ville bara inte sluta. Ingen kom därifrån och vi skulle iväg på middag...men men..det finns värre ställen att vara "fast" på-...en fin lokal full med vin. Det gick ingen nöd på oss om man säger så ;)

Lillebror & Storasyster på vinprovning..
 Den äldre genereationen hade också väldigt trevligt.
 Det var inte direkt brist på viner..detta var ett bord av alla 10

Helgen var trevlig som vanligt, vi var i stan på fredagskvällen ett par timmar med våra ungdomar innan de drog vidare och vi åkte hemåt. Lördag på dagen tog hela familjen en tur in till Colombo, vi besökte som sagt delikatessbutiken och köpte lite bröd som annars är svårt att få tag på. Det blev en lunch på Sugar och en drink på Galle Face Hotell innan vi handlade . På kvällen blev det  soppmiddag och laddning inför brunchen! Den var lika god som vanligt  och på specialbordet serverades en underbar ost-fondue!! Kul att hela familjen var med.

Den obligatoriska lördagslunchen på Sugar Bistro & Wine Bar..
 Drink på fina Galle Face Hotel

Det blev tisdag och vi jobbade vidare, killarna har träffat vår webdesigner Hasanga och ska börja utveckla något på it-sidan!
Vi tjejer åkte iväg och träffade Sofias vän som är pilot som driver ett företag som kör små flygplan på olika sätt i landet ! Det är allt från valsafari från luften...flygsafari mellan olika destinationer (istället för att transportera sig med bil..eller charter som "taxi flyg".  Tyvärr glömde vi passen som vi måste ha för att komma in på den lilla inrikesflygplatsen i Ratmalana. Vi fick skjuts tillbaka till lägenheten för att hämta våra pass innan vi återvände. Det blev en givande pratstund med ägaren till de små flygplanen. Verkligen något vi kommer rekomendera till våra gäster. De flesta vill se blåvalar och från luften blir det riktigt bra!

Ratmalanas flygplats...coola små flygplan..

Efter ett dopp i vår pool bestämde vi oss för att vara lite spontana och åka ett par dagar till Bentota. Vi packade på en halvtimme och var innan kl 6 på väg söderut. Med hjälp av vår partner hyrde vi en "villa" som var stor nog åt ca 10-15 personer! Kändes mycket bra att prova på att bo på detta sätt! Den låg precis vid floden, men åkte man bara en båt över till andra sidan, ca 3 min, kom vi enkelt och smidigt till en av landets finaste stränder.

Road trip Bentota..
 Vår fina lyxvilla..
 Man ser knappt lilla Pelle i vårt stora hus..
 Dom där fick bo i "master bedroom"
 Utsikt från vår villa...alla tänkbara vattensporter går att köra på floden utanför

Vi åt middag på en trevlig restaurang vid stranden när vi kom fram. Vi fick trevligt sällskap av ett par tyskar och några lokala och efter middagen var det dags att åka tillbaka vi till "vår" villa!
Vi somnade hyvsat tidigt så vi gick upp och tog båten till grannhotellet där vi intog en god frukost.
Det blev en härlig promenad på stranden i solsken med ett behövligt dopp i havet!
Vågorna är inte så väldigt höga här och en bit bort bredvid lite klippor gick det utmärkt att doppa sig bland flygfiskar i det alldeles ljumma havet!

Vi tog oss tillbaka till villan där vi väntade in vår partner och en kock som skulle ta hand om middagen. Detta är ett väldigt coolt koncept där man hyr en villa med tillhörande kock som lagar all den mat man vill. Man handlar tillsammans...går till marknaden och diverse butiker och sedan tillagas maten i villan.  Killarna åkte därför och handlade fisk och skaldjur på fiskmarknaden, sen fick vi njuta av en fantastisk middag tillsammans i den varma behagliga kvällen ute på terassen!

Promenad efter en fantastisk frukost på Centara Hotel
 Ett välbehövligt dopp i havet..
 Eftermoiddags öl i en "ölträdgård" passade killarna perfekt..
Vi inväntar vår partner och kock...i vårt fina kök..
 Kocken själv..
 Vi hade stora räkor tsom räckte till en hel skolklass..

Efter ännu en frukost och en härlig promenad på stranden inväntade vi en bil som tog oss tillbaka till vår fina lägenhet i Mount Lavinia.
Nu väntar ännu en helg så vi får se vad den har att erbjuda!
Hej svejs!

Bentota - Businesstrip - Colombo - Expedition - IT - Travelresearch - entreprenörskap - med livet som affärsidé - vardag utomlands - work from anywhere