Bolgoda Lake & Roadtrip 6 - Down South

Hej där!
Veckorna rullar på och vi har det bara bra! Vi har endel gäster i landet och fler blir det som reser hit med Travel Reseach! Som det har sagts förut så bor vi här stora delar av året så vi kan mycket om landet och försöker att vara så lokala som möjligt.

Förra veckan jobbade vi som vanligt, tittade på ett hotell i Colombo som endel gäster kommer att besöka.
Förra fredagen blev vi hämtade av vår vän Suren och fick en fantastisk båttur på Bolgoda lake!
Det är verkligen att rekomendera för kommande gäster att spendera ett par dagar på Escapade med båtturer,vattensport,lunch på en ö med ett dopp i öns infinitypool!

Så kom helgen och vi träffade ett par gäster som vi tog en drink och lite tilltugg med på en av strandrestaurangerna.

Båttur på Bolgoda Lake med Suren..
 Glad tjej på sjön
 Förfriskningar serverades ombord..
 Vackra Bolgoda Lake
 Batmans...enorma...
 Surens fina ö...The Island...
 Surens fina infinitypool på ön..
 Svalkande..
 Lördagsglassar i solen
 Perfekt utflyktsmål...

I Tisdags efter träning och frukost gjorde vi nästa roadtrip som gick mot sydkusten närmare bestämt Mirissa!
Det blev "highway"buss till Matara och sen en "tuc" till målet. Det gäller att variera sig lite med transportmedlen! Inget att rekommendera med massa bagage..men med enkel packning går det helt ok. Lite svettigt och inte så bekvämt..men vi kom fram.

Roadtrip på G

Efter installation på ett guesthouse (där vi alltid bor) tog vi en promenad på stranden,sen lite "lunchbites". Vi konstaterade att det inte hänt jättemycket nytt på Mirissa beach! Det är högsäsong här och endel turister, men det skulle kunna vara många fler! Vågorna är visserligen höga men det går att bada i det mycket klara,varma och salta vattnet.

För de som vill slippa stora vågor går det alldeles utmärkt att bada bakom en halvö som sticker ut en bit i havet!
Det blev middag och sen ganska tidigt i säng för morgondagen bjöd på en hel del!

Lunchbites och lite Lion..
 Chilling on the beach..

En av oss(Sofia) gick upp väldigt tidigt och tog en joggingtur på stranden. Vi äldre sov en stund till men tog ett dopp i havet innan frukost som vi beställt till 7.30!

Soluppgång över Mirissa Beach..

Soluppgång..
 "Efterjoggingbad" ..för vissa
 Frukost "a la Mirissa Eye"

Strax efter kl 08.00 kom vi iväg i en förbeställd van som tog oss till Sinaraja rainforest! Vi har endel gäster som vill åka dit så det känns bra att ha upplevt detta. Det tog ett par timmar på slingriga vägar så det är ingen tur för de som lider av åksjuka!
Sista biten var vi tvugna att åka "tuc", för vägen lämpar sig inte för vanliga bilar! Det kan man lugnt säga!
Vi tog en guidad tur (den korta) som gick genom regnskogen och fram till ett vattenfall. På vägen såg vi spindlar,ormar,apor,termiter och tusenfotingar mm. Det är ingenting som är farligt och som någon behöver vara rädd för!

Det blev ett härligt dopp innan vi tog oss tillbaka. Hotellstandarden är inte hög däruppe, vi besökte två stycken på vägen för att få en inblick i vad som finns. Helt ok för en natt eller 2...men man ska veta vad det är man kommer till. Detta är definitivt inte för alla! Nästan Inga turister...väldigt vackert och väldigt genuint..

på väg till Sinharaja
 Tuk sista biten..
 Vandring på G
 Trädkramare ;)
 Kompisar..
 Close up...väldigt fin färg..
 Svalkande dopp i vattenfall..
 Tarzan??

Efter ett par timmar på slingriga vägar(mycket bra kört av chauffören) var vi tillbaka på Mirissa beach!
Det blev både "lunchbites" och en god fisk och skaldjursmiddag på Mirissa Eye, där vi också njöt av den fina solnedgången.

Det är alltid beachparty på olika ställen varje kväll på Mirissa beach,så Sofia och några hon kände fortsatte kvällen och vi äldre tog det lite lugnare innan vi drog oss tillbaka för natten!
Nästa förmiddag spenderades med sol och bad innan vi checkade ut och tog oss tillbaka till Mount Lavinia.

Välförtjänt öl..
 Solnedgång efter skaldjursmiddag..

Helgen avslutades som vanligt att vi gick till vårt "tempel"(Cinnamon Grands söndagsbrunch)! Så gott!!
Nästa vecka kommer sista familjemedlemmen äntligen till landet....3 blir 4 :D det ser vi fram emot.