Bolgoda Lake & Roadtrip 6 - Down South

Hej där!
Veckorna rullar på och vi har det bara bra! Vi har endel gäster i landet och fler blir det som reser hit med Travel Reseach! Som det har sagts förut så bor vi här stora delar av året så vi kan mycket om landet och försöker att vara så lokala som möjligt.

Förra veckan jobbade vi som vanligt, tittade på ett hotell i Colombo som endel gäster kommer att besöka.
Förra fredagen blev vi hämtade av vår vän Suren och fick en fantastisk båttur på Bolgoda lake!
Det är verkligen att rekomendera för kommande gäster att spendera ett par dagar på Escapade med båtturer,vattensport,lunch på en ö med ett dopp i öns infinitypool!

Så kom helgen och vi träffade ett par gäster som vi tog en drink och lite tilltugg med på en av strandrestaurangerna.

Båttur på Bolgoda Lake med Suren..
 Glad tjej på sjön
 Förfriskningar serverades ombord..
 Vackra Bolgoda Lake
 Batmans...enorma...
 Surens fina ö...The Island...
 Surens fina infinitypool på ön..
 Svalkande..
 Lördagsglassar i solen
 Perfekt utflyktsmål...

I Tisdags efter träning och frukost gjorde vi nästa roadtrip som gick mot sydkusten närmare bestämt Mirissa!
Det blev "highway"buss till Matara och sen en "tuc" till målet. Det gäller att variera sig lite med transportmedlen! Inget att rekommendera med massa bagage..men med enkel packning går det helt ok. Lite svettigt och inte så bekvämt..men vi kom fram.

Roadtrip på G

Efter installation på ett guesthouse (där vi alltid bor) tog vi en promenad på stranden,sen lite "lunchbites". Vi konstaterade att det inte hänt jättemycket nytt på Mirissa beach! Det är högsäsong här och endel turister, men det skulle kunna vara många fler! Vågorna är visserligen höga men det går att bada i det mycket klara,varma och salta vattnet.

För de som vill slippa stora vågor går det alldeles utmärkt att bada bakom en halvö som sticker ut en bit i havet!
Det blev middag och sen ganska tidigt i säng för morgondagen bjöd på en hel del!

Lunchbites och lite Lion..
 Chilling on the beach..

En av oss(Sofia) gick upp väldigt tidigt och tog en joggingtur på stranden. Vi äldre sov en stund till men tog ett dopp i havet innan frukost som vi beställt till 7.30!

Soluppgång över Mirissa Beach..

Soluppgång..
 "Efterjoggingbad" ..för vissa
 Frukost "a la Mirissa Eye"

Strax efter kl 08.00 kom vi iväg i en förbeställd van som tog oss till Sinaraja rainforest! Vi har endel gäster som vill åka dit så det känns bra att ha upplevt detta. Det tog ett par timmar på slingriga vägar så det är ingen tur för de som lider av åksjuka!
Sista biten var vi tvugna att åka "tuc", för vägen lämpar sig inte för vanliga bilar! Det kan man lugnt säga!
Vi tog en guidad tur (den korta) som gick genom regnskogen och fram till ett vattenfall. På vägen såg vi spindlar,ormar,apor,termiter och tusenfotingar mm. Det är ingenting som är farligt och som någon behöver vara rädd för!

Det blev ett härligt dopp innan vi tog oss tillbaka. Hotellstandarden är inte hög däruppe, vi besökte två stycken på vägen för att få en inblick i vad som finns. Helt ok för en natt eller 2...men man ska veta vad det är man kommer till. Detta är definitivt inte för alla! Nästan Inga turister...väldigt vackert och väldigt genuint..

på väg till Sinharaja
 Tuk sista biten..
 Vandring på G
 Trädkramare ;)
 Kompisar..
 Close up...väldigt fin färg..
 Svalkande dopp i vattenfall..
 Tarzan??

Efter ett par timmar på slingriga vägar(mycket bra kört av chauffören) var vi tillbaka på Mirissa beach!
Det blev både "lunchbites" och en god fisk och skaldjursmiddag på Mirissa Eye, där vi också njöt av den fina solnedgången.

Det är alltid beachparty på olika ställen varje kväll på Mirissa beach,så Sofia och några hon kände fortsatte kvällen och vi äldre tog det lite lugnare innan vi drog oss tillbaka för natten!
Nästa förmiddag spenderades med sol och bad innan vi checkade ut och tog oss tillbaka till Mount Lavinia.

Välförtjänt öl..
 Solnedgång efter skaldjursmiddag..

Helgen avslutades som vanligt att vi gick till vårt "tempel"(Cinnamon Grands söndagsbrunch)! Så gott!!
Nästa vecka kommer sista familjemedlemmen äntligen till landet....3 blir 4 :D det ser vi fram emot.

Vårt "tempel"
 Glad Tempelbesökare...

Tack o hej så länge!

Mirissa - Road trip - regnskog - sinharaja

Roadtrip nr 5 Kalpitya- Kite & Äventyr

Hej där!
Efter at ha jobbat måndag och tisdag gick vi upp kl. 03.00, blev hämtade av en av våra partners och styrde bilen norrut mot Kalpitya.
Vi gjorde ett stopp i Negombo för att hämta upp en kompis till vår partner.
Resan gick bra, lite trafik, trevligt sällskap och en del sömn.
Väl framme installerade vi oss på ett lite mindre guesthouse nära havet, med helt ok rum, trevlig och väldigt serviceminded personal. Efter det fick vi kaffe och en srilankansk frukost. Gott att variera med men inte varje morgon!
Dagen ägnades åt hotellbesök, de första låg nära så vi promenerade runt i kvarteret. Sedan fick vi skjuts till tre ställen som låg lite längre bort. Kändes mycket bra att få lite olika kontakter, det sista stället kändes utmärkt, dels för att vi känner pappan till en av ägarna och dels är stället perfekt för kitesurfare! Härlig atmosfär och stämning. Vi fick en öl trots att det var poya och ingen servering av alkohol. Trevligt!

Kl 03.00...vi har det bra bak i bilen..
 Vårt fina lilla hus..
 VD´n hade vissa problem när han skulle ta sig ur denna hängmatta..
 Sri Lankan Breakfast
 En öl på Kitesurf Lanka..
 Bron ut till stranden..

Därefter åkte vi tillbaka till stranden där vi spanade in alla surfare. Lasse fick prova på att hålla i seglet till en kite som tillhör en av våra vänner. Det blev även ett bad i de härliga vågorna! Vår partner och hans vän var överlyckliga att inte solen gassade, som sagt vi tänker lite olika.

Första lektionen i kite..

Nästa aktivitet blev ett minne för livet! Ägaren till vårt guesthouse körde oss i en 4-hjulsdriven liten "jeep" med flak ut på den fantastiska sanddynan i Kalpitya! Eftersom detta är en utflykt "uppfunnen av oss" var inte jeepen det bästa tänkbara transportmedlet...den var inte riktigt anpassad för endamålet....men det struntade vi i!

Vi fick som tur var låna en madrass till flaket som vi kunde sitta på och sen packade vi ihop oss därbak och skumpade oss ut i sanden. Vilken färd!

Innan den omtalade jeepturen till "The Edge"

Den kommer vi sent att glömma. Det blev massor av skratt, skrik och sång innan vi kom fram till "the edge"!
Innan vi nådde målet fastnade vi säkert i sanden tre gånger, så vi fick hoppa av och skjuta på! När vi trodde att vi var väldigt nära vårt mål var vi endast halvvägs. Några av deltagarna trodde inte att det var sant och ville vända. Men det var inte chaufförens plan...vi skulle nå "The Edge" om vi så skulle dö på köpet.
Efter vad som kändes som en hel evighet kom vi fram till slutet av sanddynan...den omtalade "The Edge". Vi var väldigt glada och tog en liten drink på det i solnedgången.

Vår chaufför och ägare till vårt guesthouse passade på att dra upp fiskar med ett speciellt nät som han hade med sig.(Fiskarna han fick upp kom senare fram på middagsbordet!). Väldigt kul att se!

Vi kunde verkligen njuta av solnedgång och fantastiska vyer innan återresan. En av oss var riktigt orolig för den, han hade ont i ryggen! stackarn fick hänga mestadels i underarmarna! En sådan här tur är verkligen att rekomendera, men med en bra jeep med riktiga säten! Oavsett var det en fantastisk upplevelse som vi under mer ordnade former kommer att erbjuda våra resenärer.

Here we go!!
Jerry va den gladaste av oss alla :D
"The Edge"
 "La Familia" on The Edge
 Fiske i full gång..
 Lite fångst blev det allt....som sedan hamnade på middagsbordet..
Vacker solnedgång..

Väl "hemma", mörbultade och glada fick vi en fantastisk fiskmiddag att njuta av.Vi la oss rätt tidigt efter en mycket händelserik dag!
Nästa morgon serverades frukost vid 7.30, sen gav vi (familjen) oss iväg på en riktigt härlig båttur! Delfin & valsafari.

Det blåste ganska bra med rätt höga vågor så det är inget att göra för icke simkunniga eller de som är rädda för havet.(Flytväst ingår)!
Vi såg massor av delfiner men tyvärr inga valar denna gång. Alla ser dessa blåvalar utom oss...så fort vi ger oss ut på havet så verkar dom dra sig ner till botten. aja..vi får fortsätta att leta efter dessa valar. Dom finns ju där..det säger alla andra.

Dax för båttur..
 "Whale watching" när det är som bäst...vi förstod inte hur han kunde hålla balansen..
 Inga valar i sikte..men hundratals deltfiner..

Lasse och Sofia fick en härlig snorkeltur bland koraller och färgglada fiskar! Vi blev väldigt imponerade och snorklingen var mycket bättre än förväntat.
 Snorkling...

Efter flera timmar på havet kom vi nöjda tillbaka till stranden. En kort paus sen tog vi kamera,badkläder och våra ben och tog en promenad en liten bit ut på sanddynan för att fota kitesurfarna som mest håller till i lagunen på landsidan, där det är minst vågor.

Vandring ut på sanddynan
 Action
 Kitesurfare
 Imponerande..
 Fort går det..

Vi tog oss ett snabbt dopp i havet innan vi gick tillbaka för att förbereda oss för bilfärden tillbaka.
Baaaaaaaad..
Förmodligen den finaste stranden i Sri Lanka...

Vi stannade för natten i Negombo hos kompisen som var med. Grabbarna handlade färsk fisk, kyckling mm till en sen middag som vi intog på terassen! Väldigt gott!!
 Det blev glada skratt och sång innan vi äldre drog oss tillbaka til våra sängar, de yngre fortsatte en stund till i den ljumma natten!

Barbeque hos Jerry :D

Morgonen började med att Sofia och Helena skulle ta en simtur i poolen, det tog ett tag innan vi kunde ta oss ut(alla sov).Det var hänglås överallt! Haha...slutligen hittade vi en nyckel som verkade passa låsen...
Väl simmade och duschade intog vi frukost och efter det packade vi ihop och åkte mot Colombo.
Vilka härliga dagar vi fick uppleva! vi är så nöjda! Vi tackar alla inblandade för en fantastisk tur, det kommer vi göra om men med en annan destination!