Sri Lanka, HT 2017- Vi är tillbaka- Road trip Bentota!

Hej på er!

Sittter och skriver i vår helt nya fina lägenhet som ligger precis vid stranden bara några hundra meter från där vi bodde förut...men vilket lyft!!
Den ligger på 5:e våningen med pool och gym högst upp! Det känns verkligen helt rätt. Vi behöver inte ens gå utanför byggnaden om vi inte vill :) Och träna....det gör vi varje morgon!

Snart börjar högsäsongen så det känns mycket bra att vara här och en stor trygghet för kunderna...det är lite det som gör oss speciella..det faktum att vi finns på plats lokalt i landet...vi lär oss nya saker varje dag som vi kan förmedla till våra kunder.

Vår fantastiska pool
 Solnedgång från vår balkong..

Sofia har hunnit boa in sig lite,hon kom ett par veckor före oss...lägenheten var nästan helt tom...så mycket som skulle inhadlas till köket osv..
Det finns stora ytor här i lägenheten och ett stort öppet kök så här kan vi laga en hel del egen mat, ska bli så kul! De flesta lägenheter har små kök så vi är lyckligt lottade!

Här är det varmt och skönt och det fläktar lagom från havet eftersom vi bor rätt högt upp i huset!
Vi stannar här i Mount Lavinia några dagar sen tänkte vi med hjälp av någon av våra partners åka iväg och titta på lite nya ställen som vi  inte varit på.Vi vill gärna ha besökt och bott på de ställen som vi skickar gäster till.

King coconut till frukost efter hård träning..

Då var det dags för oss att göra en liten roadtripp till Bentota som ligger längre ner på västkusten och som vi vet ganska lite om...men en sytrand som vi tror har mycket potential för framtiden.

Vi blev hämtade kl 9.30 i vår lägenhet av en av våra partners chaufförer, innan dess var det spring uppför trappor,10 våningar,gymövningar,simning och vi hann även med en kopp kaffe innan vi åkte.

Redo för road trip..

Först besökte vi fyra olika hotell,större och mindre,alla helt ok,rent och snyggt. Ett stort hotell med en fantastisk buffe` som det skulle ta många dagar att äta sig igenom! Maten är mycket viktig på de hotell som vi använder.
Vi träffade vår partner på ett ställe där det fanns restaurang,ädelstens butik/fabrik och affär.

Därifrån fick vi en mycket trevlig båttur på floden som flyter precis utanför...et så kallat "river safari" . En kall öl på i handen satt som handen i handsken. Vi besökte även ett fint och trevligt hotell båtvägen dit en av våra kunder ska i jul.
Det blev även en sista biltur i mörkret till en villa som var mysig men lite svårt att få en bra bild eftersom det var väldigt mörkt

River safari med förfriskningar ;)
 Bentota river..så vackert...
 Hemvägen i skymning..

Efter det kände vi oss nöjda med besök den dagen. Vi blev skjutsade till hotellet där en middagsbuffe` väntade på oss. Det var välbehövligt med lite mat i våra magar! Kvällen avslutades på det sista sället med lite eftersnack till en drink. En väldigt produktiv dag...vi var helt slut!

Det blev ett tidigt uppvaknande med ett besök på gymmet och frukost. Efter det lite jobb och sedan blev vi hämtade och började med att titta på Bentotas mest kända tempel. Vi fick se villan i dagsljus som vi såg i mörker dagen före.Tittade på stranden och sen intog vi en lunch med lite underhållning till...

Efter ännu ett par hotellbesök fick vi skjuts tillbaka till hotellet,vi tog ett dopp i havet och i poolen.
Lite senare blev vi hämtade för att inta en middag på en restaurang i närheten.
Den bestod av fantastiska tonfiskbitar, underbara krabbor,räkor mm! vi var verkligen nöjda.Kocken var verkligen superb!! Den godaste skaldjurs/fiskmiddag vi fått i landet!

Vi är inte kända för att vara alltför kulturella...men trevligt ibland..
 Lunch...sallad och soppa..
Lasse..eller är det Arnold som kommer upp ur vattnet? ;)
 Tonfiks shashimi
Krabbor tills vi inte orkade mer...helt fantastiskt gott!!

Nästa morgon simmade vi i poolen före frukost,vissa hann även med en runda i gymmet(Sofia)!
Vi tog en promenad på stranden för att få lite koll på läget,...innan vår partner skulle hämta oss. Ingen vidare ide. Vi kom på den brilianta iden att gå vägen tillbaka till hotellet istället för stranden....det visade sig att den vägen inte alls gick tillbaka till hotellet utan slingrade sig kilometervis åt fel håll. Extremt svettiga och inte så glada tog vi i sista sekund en tuk tillbaka!

Vi checkade ut och blev hämtade av vår partner som tog oss till affären med ädelstenar där mannen i familjen inhandlade varsitt smycke till sina `flickor`,så fina. Riktigt bortskämda :) Efter det blev det lite fler hotellbesök på väg tillbaka till Mount Lavinia. Vår partner hade även lyckats framföra att det var bröllopsdag just den dagen...27 år som gifta.,.,herre gud! Vi fick hembakad kaka på ett av hotellen som vi besökte...
Så fint av dom!!

Vi skulle bara ta en liten kort promanad..suck...
Längs kusten någonstans..
 Gem Shopping..
 Prövade processen att handla ...The boss skämmer bort sina flickor :D

27 år som gifta!

Vilka dagar! Vi är trötta men verkligen nöjda med vad vi sett och varit med om! Snart är vi redo för fler turer till platser vi behöver utforska!
på återhörande!

Bentota - Businesstrip - Expedition - Road trip - Travelresesrch - entreprenörskap - företaget på fickan - hotellbesök - hotellinspektion