Fortsättning på vårt sommaräventyr..Segling på Medelhavet..Mallorca/ Menorca/ Sardinien

Hej igen!
Vår fantastiska seglats fortsatte som sagt mot Mahon som är huvudstad på Menorca.
Vi ankrade i en lugn vik,kändes skönt efter den gungiga natten!! Det blev en tidig tacomiddag för lunchen blev det si och så med.

Taco-middag med öl...

Alla utom kapten tog gummijollen,rodde mot land och tog en  promenad mot staden ( som låg ca 2 mil bort..vilket vi inte riktigt visste).
Det blir ju inte alltid som man tänkt sig och det har vi ju lärt oss! Promenaden var härlig, ca 7 km med vacker natur och fina hus. Men inte en endaste bar..restaurang eller cafe så långt ögat kunde nå...vi hittade tillslut ett supermarket där vi kunde inhandla några cider...sen kom regnet!! Det öste ner ett tag och vi fick ta skydd...
Tanken var självklart att stoppa en taxi på tillbakavägen för att slippa gå heeela vägen tillbaka till båten.... men det var lättare sagt en gjort, det där med att hitta taxi är inte vår grej tydligen!  vi fick ta ett drickastopp under ett tak med våra inhandlade cider tills det värsta regnet gått över! Sen var det bara att börja traska tillbaka, vi mötte inte en taxi på hela vägen...knappt en endaste bil. Det blev redigt med motion den dagen!! :)

Vi stannade ett par dagar i den lugna viken för det blåste det lite för mycket för att få en skön seglats över havet.

På plats i Menorca i viken vi låg i ca 3 nätter
 Början på vårt vandringsäventyr..
 Det regnade rätt bra ett tag...
 Vi fick ta skydd...och en liten dricka pause...
 Vägen var lång...Ingen taxi i sikte..suck..

Vi passade på att göra lite utflykter, ena dagen tog vi Shela(båten) in till Mahon och tittade på staden från sjösidan,det fanns inte en enda båtplats att få tag i, så det blev att puttra tillbaka till viken. Vi tog en promenad till ett högt beläget fort med mycket fin utsikt (Fortaleza de Molena) och sista dagen innan avfärd blev det, tro det eller ej, taxi in till staden Mahon!! Där promenerade vi runt, shoppade lite, åt en god lunch(Helena fick en öl uthälld över sig av kyparen,så klart ofrivilligt), så det blev en skön simtur från stranden tillbaka till båten.

VDn och säljaren uppe vid fortet..
 Inne i fortet..
 Gången som aldrig tog slut...synvilla,,,

Efter bunkring och en sista koll på vädret styrde vi den 4:e juli kosan mot Sardinien. vilken härlig seglats!
Vi startade vid 10-tiden på morgonen,det blåste inte mycket men solen sken från en klarblå himmel.Vi fick sällskap en bit av flera lekfulla delfiner! så häftigt!
Vi saktade ner och passade på att bada i det klarblå,lugna och varma havet.
Vilken känsla att simma och veta att det är ca 3000 m till botten!
Vi hann även med att ha klippstuga på båten..pappa Lasses hår skulle tydligen bort! Och Rene skulle ha pappiljottisar,,

Nya lekfulla kompisar..
 Lite bad..
 Man kan göra allt på denna båt...även klippa hår tydligen...
 Rene blir också fin i håret..

Resan fortsatte hela dagen och natten,vi låg och halvsov på däck medan solen gick ner,månen gick upp och ner och solen gick upp igen. En magisk upplevelse...en häftig känsla att endast vara omgiven av vatten...inget land så långt ögat kunde nå..vi kände oss om inte annat ganska små..
Det blev rätt fuktigt och rått på natten så grabbarna fick klä på sig ordentligt!
Vi kvinnor hade bänkat oss under "tak" och hade det riktigt mysigt med film och tända ljus!

Soluppgång över Medelhavet..

Sardinien dök upp i horisonten på eftermiddagen och det tog ett par timmar till innan vi hittade en ledig boj i en fin vik. Det kostade ca 500 kr, och för det fick vi som sagt övernatta vid boj,en kalldusch på morgonen efter att ha väntat rätt länge på att få en nyckel dit, dörren var svåröppnad vill jag lova! Men duschen var väldigt skön!!
 Vårt äventyr fortsatte mot Korsika och den häftiga staden Bonifacio!

Sardinien i horisonten..

Vi lade till vid en brygga för att fylla på vatten men beslöt trots priset(över 1000:-/natt) att övernatta där.
Det ångrade vi inte!! vilket häftigt ställe! När vi körde in i hamnen var det som att den lilla staden var insatt i en bergsvägg...och små mysiga barer och restauranger omringade hamnen. Vi tog en promenad och njöt av den fantastiska utsikten på andra sidan staden där havet bredde ut sig...
Fortsatte promenaden lite högre upp på berget där det låg ännu en liten stadsdel med många mysiga restauranger,affärer och vattenhål. Fantastiskt vackert och pittoreskt...Vi satte oss ner och beställde ett välförtjänt glas öl/vin.
Kvällen spenderades i hamnen med restaurangbesök,dj underhållning och ett par drinkar. Ungdomarna(Sofia och Pelle) fortsatte kvällen ute bland folket och kom hem lite senare än vi andra!

Häftiga Bonifacio..Korsica'
 Promenad..fantastisk utsikt= uppställning!
 Ute på stan..
 En drink uppe i den gamla delen av stan
Sofia & Rene..
 Den gamla delen av staden nerifrån..
 Middag nere i hamnen...fantastiska musslor i vitt vin och grädde

Efter en god frukost tog vi oss vidare mot nästa mål,La Maddalena, ett naturreservat bestående av flera öar och även en liten stad på en av dem.
Anders anmälde oss på nätet och betalade för annars fick vi inte ankra där omkring.De var snabba att komma fram till båten och kontrollera att vi hade betalt.Enligt hörsägen var Italienarna sämst på att anmäla sig och betala!
Vi passade på att bada på ett ställe sen ankrade vi för natten på ett annat,där vi grillade goda köttbitar på akterdäck.Framåt kvällen låg det ca fem båtar i bredd ganska nära oss,de hade lite fest med sång och gitarrspel(hellre än bra)de hade kul och det kändes bra för oss,vi tänkte ta en simtur över till dem men vi roade oss själva!

Grabbarna grillar ..:)
 Mys i kvällssolen...
 Festbåtarna vi var nära att besöka..

På morgonen åkte vi vidare mot nästa vik,vilka naturupplevelser,vilket vatten, ja oj vad vi fått vara med om!!
Vi ankrade i ännu en fin vik,en  med flera båtar. Det blev bad, snorkling och en mysig eftermiddag ombord på Shela.
Våran badanka rymde när Rene skulle bada och det blev en vild jakt på ankan! Den var för snabb för oss alla när vinden fått tag i den och vi trodde att vi förlorat den..alla simmade hysteriskt efter den..men han var för snabb...En snäll italienare på sin snuskigt stora båt hoppade i sin jolle (som var typ större än vår båt hemma) kom till undsättning! Dagens motion!

Den omtalade drinken..Aperol..Rene lovade oss den heeela veckan ;)
Anders och vår badanka innan han rymde,,!

Morgonen efter åkte vi ut på havet igen och styrde Shela mot staden Olbia på Sardinien. Det gungade rätt bra på vägen mot staden men det gick bra!
Vi stannade på vägen och fyllde diesel och vatten, det blev lite stökigt på väg därifrån,en fender åkte i vattnet men Pelle var snabb att fiska upp den med båtshaken.Jag hann knappt reagera så det var tur att vi hade bra gastar ombord!
Staden såg inte mycket ut för världen, men när vi lagt till och promenerat runt lite var vi överens om att det var en mysig liten stad. Vi satte oss och tog en eftermiddagsdrink och tittade på alla människor som vandrade förbi,jättemysigt!
Vi hade planerat för rester till middag men det var väldigt varmt så det blev en restaurang i stället, kändes helt rätt och mycket gott. Sofia och jag delade på en mycket god platta med olika skinkor,korvar mm.
Båtägarna gick hem och passade båten och familjen Englund gick vidare ett tag i den ljumma kvällen!

Såå vackert..'
 Fördrink i staden Olbia
 Syskonen..
Vår goda platta med skinkor och ostar..

Försökte utan resultat att få tag på en taxi som kunde ta oss till flygplatsen morgonen efter.Det gick bussar dit så vi kände oss lugna när vi somnade för natten!
Vi gick upp tidigt,fick en kopp kaffe, tackade för en fantastisk resa som varit så trevlig.Känns fjuttigt att bara säga tack men det är svårt att få fram de rätta orden!
Det blev en kort promenad till busshållplatsen men det kom, väldigt lägligt, en taxi som vi haffade och kom smidigt till flygplatsen.
Letar taxi..
 Väntan på flyget..

Nu har vi fått njuta av dessa fantastiska öar från havet,väldigt bra eftersom vi är ett reseföretag och verkligen gillar öar! Nästa gång får vi "reka" öarna med bil så vi även fär uppleva  den sidan.