Roadtrip Ella & Nuwara Eliya

Solnedgång i Kitulgala..

Hej på er!
Schemat har varit rätt fullt senaste tiden...men bara av roliga saker...vi har blivit bjudna på både det ena och det andra..så det känns väldigt priviligerat för tillfället att vara ett reseföretag.

För drygt en vecka sedan bestämde vi oss för att åka upp i bergen och besöka lite nya hotell. Vi tog vi en Nano cab och åkte till den fantastiska lilla bergsbyn Ella. Vi började vår resa kl.06.00 för att komma undan Colombotrafiken.Efter ett snabbt frukoststopp med nygjorda rotties, te och vatten fortsatte vi vår färd och anlände till Ella strax före 12.00!(snacka om kringeli krok väg)!! Dagen innan mötte vi vår kära vän Ramila i Mount Lavinia som hjälpte oss med rätt kontakter i Ella. Det har verkligen visat sig senaste tiden att kontakter här i Sri Lanka verkligen betyder A & O. Ramila satte oss i kontakt med ägaren av Chill Cafe som ligger mitt i Ella och är i särklass det populäraste stället i byn. Efter en god cappucino(Sofia fick en inte lika god sötad iskaffe,trots tillsägelse om inget socker!), hjälpte ägaren Dash oss med tuc-tuc chaufför och en lista på hotell som vi skulle besöka.
Det blev en intensiv eftermiddag med många besök på de olika hotellen. Vi besökte  speciallt ett hotell som inte riktigt har levt upp till vår standard senaste tiden (en del klagomål om renoveringsarbete) så vi besämde oss för att ta saken i egna händer och se vad det är för ett ställe. Efter en titt på rummen och prat med ägaren kändes det bättre och vi kommer fortsätta att använda oss av hotellet.
Vi åt en god middag på samma restaurang som vi startade från, det blev rice and curry! händer inte så ofta även om fast vi bor i det här landet.
Övernattningen skedde på ett av hotellen som vi besökte,vi fick ett eget krypin för oss tre med balkong och en fantastisk utsikt! Gratis är gott! :)

Cafe Chill! Fantastisk mat och goda drinkar...härlig atmosfär..

Vissa av oss(Sofia) gick upp redan kl. 05, för att vara med när det ljusnade och solen gick upp.
Vi andra slog upp våra blå strax före 07 och lyckades tajma den underbara soluppgången och den fantastiska utsikten!
Efter en god frukost med samma enastående utsikt och ett par till hotellbesök styrde vi tillbaka mot Colombo
Helgen blev bra som vanligt, vi hann lyssna på musik i Colombo,laga mat och gå till den obligatoriska brunchen  på Cinnamon Grand.(varje söndag 11.30-15.00)

Magisk soluppgång i Ella
 Utsikt över Ella Rock
 Breakfast with a view!
 Frukt, hoppers och dhaal. Supergott!
 Action i köket..

I slutet av förra månaden, närmare bestämt den 31/1,var vi med och arrangerade ett "homestay" i Kurunegala för första gången. Våra gäster (som fortfarande befinner sig i landet) ville uppleva något annorlunda på sin semester och efterfrågade ett "home stay" så nu har vi varit med och arrangerat uppstarten av "home stay" i Kurunegala som ett naturligt inslag i "The fair trade experience". Efter rundturen av Selyns produktion kan våra gärster få en unik möjlighet att stanna över hos några av kvinnorna. Vi var där för några veckor sedan och inspekterade husen och såg till att allt var i sin ordning. Alla var väldigt nervösa innan gästera skulle komma. Vi kommer att träffa våra första "home stay" gäster i Colombo nu i veckan och hoppas på att få bra feedback. Det verkar än så länge som att dom är jättenöjda med sin resa.

Ett av husen i Kurunagala
 Inne i huset..

Förra veckan bar det av upp i Bergen igen. Vår vän minister Thiga som vi hade middag med måndagen innan bjöd med oss till Nuwara Eliya, vilket är hans område i landet. Han skulle delta i ett möte med presidenten och ett antal andra ministrar i landet och passade då på att bjuda med oss...det tackar vi för! (det kom btw över 10 000 männiksor till mötet). Vår andra vän Rohana ( Thigas secretary ) skulle hämta upp oss tidigt på morgonen för att slippa trafiken...vi ställde kl på 05.00...

Mr Rohana infann sig utanför vår lägenhet närmare 08.00....Sofia var INTE glad! Vi kunde lixom sovit 3 timmar till,,,nu satt vi och väntade utan att riktigt veta hur länge vi skulle vänta. Vi har lärt oss denna veckan att har när man har att göra med ministrar i Sri Lanka är tid HELT oväsentligt...det blev mycket vänta de kommande dagarna.

Efter några timmars körning (välldigt fin och bekväm bil i jämförelse med våra små nanos vi brukar åka med) så stannade vi i Kitulgala för frukost! Vi mötte upp Thiga och fortsatte sedan mot Nuwara Eliya.

Dom hade bokat ett superfint rum på hotellet Araliya som ligger granne med Grand Hotel. Lite lyxigare än vad vi normalt brukar boka om man säger så...fint ska det tydligen vara... '

Vi tog en vinlunch i deras restaurang och begav oss ut på stan. Vi besökte ett hotell som vi precis börjat använda som var över våra förväntningar. Därefter vandrade vi bort till den fina sjön som ligger lite utanför staden innan vi gick tillbaka till hotellet. Vi skulle möta de andra kl 18.00.

Vi mötte upp dom i lobbyn och gick däefter till Grand hotell för en drink innan maten. Det blev några stycken....lite snacks...och sedan en supergod middag på den indiska restaurangen på Grand. Vi bokade gym date med Rohana följande morgon kl 07.30....han var tvungen att låna Managern på Grand hotels gympaskor samt anständiga träningskläder... haha...han skulle minsann inte komma undan

Frukoststoppet i Kitulgala..
 Vårt fina hotell..
 Spegelbild på Travelresearch..

Dagen efter inleddes med ett hårt gympass...god fukost buffe samt en liten promenad i staden innan vi började färden hem. Litet juice stop på vägen som skulle ta ca 5 min blev 2 timmar....suck...ja..ministrar har som sagt ingen tidsuppfattning...

Vi stannade på samma ställe i Kitulgala som dagen innan. Thiga ordnade med barbeque och poolhäng. Supertrevligt. Senare på kvällen körde vi till Colombo med blinkers igång på alla bilar så att vi väldigt snabbt och enkelt tog oss fram. Vi fick uppleva lite av en annan värld..om man säger så..

Bildbevis på att gympasset faktiskt ägde rum..
 Promenad till sjön...
 Poolhäng..
 Nöjda...
 Barbeque!

Följande dagar har varit lugna.. en sväng till Colombo på lördagen....brunch i vanlig ordning igår..samt ett besök hemma hos vår vän Simon & Pauline som gästade brunchen för första gången. En mycket lyckad söndag! :)

Lördagshäng på Sugar Bistro & Winebar på Odel..
  Hej så länge!!

Businesstrip - Ella - Nuwara Eliya - Road trip - entreprenörskap - familjeliv - med livet som affärsidé - vardag utomlands - vardagslyx - work from anywhere

Vardag i Mount Lavinia; filmning, skåderapelarinsatser & god mat!

Hej Hopp!

Nu är vi(Lasse o Helena) tillbaka på Sri Lanka o stationerade i vår fina lägenhet i Mount Lavinia.
En hel vecka har gått och det känns som vi varit här mycket längre än så.
Sofia fick vara ensam ett tag (behövligt) innan vi kom,för innan det var det livat och glatt med två kompisar från Sverige. De härliga veckorna är redan beskrivna i tidigare inlägg.

Nu är vi i full gång med planering för det kommande veckorna här i paradiset...och just nu är det Maldiverna som är på kartan. Vi har länge tänkt att börja ordna kombinationsresor mellan Sri Lanka och Maldiverna och nu ska det äntligen ske! Vi fick upp en bra kontakt här i veckan som ska ordna med en "inspektions resa" till Maldiverna i ca 4.5 dagar i mars.. det ser vi fram emot!

Maldiverna <3<3

Här är det inte mycket dötid här, vi har fått en lagom ström av reseförfrågningar och det känns jättekul, så det jobbas och skrivs hela dagarna. På mornarna är det fortfarande stranden som gäller, vissa springer andra går och där emellan lite jobbiga mag,arm och benövningar! Ett "svalkande" bad och en god frukost känns mycket bra efter detta!

Vi har även  simmat i Mount Lavinias pool,ätit deras frukostbuffe` och jobbat från deras fina terass!(vilket kanonoffice!)
Mount Lavinias pool
 Work in progress...
 Middag på Barracuda

På torsdagen upptäckte Sofia av en ren slump att hennes visum visst gick ut SAMMA dag! ooops...Det var bara att kasta sig in i en taxi och köra till det otroligt roliga Immigration office.
Vi har som tur är en kontakt där som brukar göra själva handläggningstiden betydligt kortare...men tydligtn inte idag!
Det tog ändå MÅNGA timmar! Sofia var inte på sitt bästa humör om man säger så!
Sofia har sett gladare ut...sur som fan på Immigration Office...

Helgen som varit spenderades i Moratuwa vid Bolgoda lake hos vår vän Suren som vi berättat om. Vi var alla med och spelade in en reklmfilm för stället som antagligen kommer läggas upp på hans hemsida ( Dvs så var vi statister...filmstjärnor blir vi högst osannolikt)
 Lasse fick paddla kajak tidigt på söndagsmorgonen innan brunchen, det är han bäst på! han blev både filmad från en annan båt samt när han hade en "go pro" på huvudet ( han måste sett väldigt proffsig ut). Det borde bli något riktigt bra av det! ( Vi har inga bilder från detta då fotograferna inte var på plats)

Vi  två övriga tjejer i familjen intog brunchen i vanlig ordning. Bossen i familjen kom 1 timme försent. Vi efterlyste han ca 10 grr innan han med andan i halsen kom inrusande på buffen.
Efter brunchen återvände vi till Bolgoda Lake för ytterligare skådespelarinsatser... det blev bland annat fotografering och filmning i solnedgången i en annan båt med champagne.
Kvällen avslutades med barbeque och avslutande filmning i köket med lite lätt matlagning där Lasse och Helena ställde upp och agerade matlagningskurs-deltagare! Vi hoppas att det blir till belåtenhet.

Den berömda Brunchen...
 Champange-båten..
 Open up the Champagne POP!
 Action..
 Filmteamet ..redo...

På måndagen åt vi middag på Hilton (Il Ponte) med en minister som Sofia känner,gott och trevligt
Igår intog vi köket för första gången på länge. Lasse köpte 2 kilo stora räkor av våra lokala fiskare som vi kokade i x antal kilo salt. Till det blev det glasnudlar med grönsaker fräst i vitlök...alioli och ostgratinerade Naanbröd! Vi blev väldigt nöjda med vår kockinsats i vårt inte allt för stora kök.
Räkfrossa :D

Imorgon funderar vi på att åka iväg några dagar till Ella och titta på lite nya hotell och få lite inspiration! Även besöka hotell som vi för tillfället avänder och därför kolla att de håller standarden vi måste ha.
Så på återhörande efter denna lilla "roadtripp" :)