Det gäller att hänga med i svängarna...

Nu är det Helena som sitter med pennan eller rättare sagt vid datorn.Här rinner dagarna på och det händer mycket hela tiden.
Vi stortrivs i vår lägenhet och har kommit in i vardagen igen,med träning på stranden varje morgon,en god frukost,arbete eller diverse möten,om det passar en stund på stranden sedan en god middag antingen hemma i lägenheten eller på en av våra favoritrestauranger.

Skaldjursmiddag på Shelton :)

Förra helgen var vi på båtmässa som vi redan skrivit om och som var mycket givande.
Onsdagen inleddes med ett möte med Selyna,som med bland annat sin mamma Sandra driver fairtradeföretaget Selyn (som vi skrivit mycket om i tidigare inlägg). Vi fick tidigare i höst en förfrågan från några gäster som var intresserade av att komma lokalbefolkningen i Sri Lanka lite närmare och därmed bo hemma hos en familj. Vi har nu börjat organisera för att vi ska kunna skicka gäster till kvinnorna i byn utanför Kurunegala som vill prova på ett riktigt homestay. Vi ska i dagarna framöver åka upp och se vad som behöver förberedas för att detta ska kunna genomföras. Vi hoppas att det blir starten på något nytt, något som vi kan bygga vidare på...Det ska verkligen bli spännande! Mer om det senare!

"The Fair Trade Experience" i Kurunagela ( Selyn)

På fredagen flyttade vi kontoret från vår lägenhet till Mount Lavinia Hotel med sin storslagna utsikt och fantastiska frukost. Vi började med en timmes simning i poolen följt av den fina frukostbuffen. Därefter intog vi stolarna vid poolen där vi jobbade resten av dagen och eftermiddagen. Vi sålde ett flertal resor och det blev en rivstart för helgen :)

Vårt kontor i fredags (Mount Lavinia Hotel)

Innan jag åkte till Sri Lanka för ca ett år sedan jobbade jag på Bergtorpsskolan i Täby. Jag pratade då med en av våra engelskalärare och berättade lite om fairtradeföretaget Selyn och om att det behövdes lärare till deras skola (RIIS, Royal International School).
Det har resulterat i efter mycket arbete och skrivande, av vår VD(Lasse) till Susanne(lärare på Bergtorp) och till Sandra,att fyra personer från Bergtorpsskolan får stipendium och åker till Sri Lanka för ett besök och ett fortsatt samarbete skolorna emellan, känns helt fantastiskt!

Helgen fortsatte mycket bra då vi fick följa med vår goda vän som äger en av våra favoritrestauranger på stranden till hans hostel som är under byggnation. Det ligger superfint precis vid Sri Lankas största sjö där vi fick åka jetski och paddla kajak.Det var en härlig upplevelse, alla var mycket glada och nöjda,det strålade särskilt om en(Lasse)som drog iväg på en jetski med mycket stark motor (300 hk),(boys with toys)Vi fick även en utsökt barbeque med grillade räkor,kyckling och lamm.
Efter en avslutande rundvandring i huset tog vi en tuc-tuc hem till Mount Lavinia.En fantastisk dag som vi kommer minnas!
Travelresearch va ute på äventyr..och VD´n blev 18 år igen... ;)

Helgen avslutades lika bra som den brukar,söndagsbrunch på Cinnamon Grand,kan knappast bli bättre!
Som sagt det gäller verkligen att hänga med i svängarna!!
Dilshan och Sofia på brunchen

På återhörande...

Colombo - Travelresesrch - beachlife - brunch - jetski - vardag utomlands - vardagslyx

Att gå på Båtmässa i SriLanka, på podiet i Sandaler, shorts och t-shirt

Hej, nu är det Lasse som skriver.

Redo för första dagen på mässan..

Vi har nu varit på båtmässa i 2 dagar. Vi beslutade tidigt att nappa på att bo på ett hotell nära mässan som EDB, (Export Development Board) stod för. Mycket generöst. Just detta gjorde att mässan blev ett jättelyft för oss med massor av nya kontakter både för resor, båtbyggen och teknik. Vi visste inte vad vi kunde förvänta oss, vilka vi skulle möta osv , och det är kanske de bästa förutsättningarna. Det vi i allafall kan konstatera är att det aldrig blir som man tänkt sig..och i detta fall blev det bättre än vi kunnat förvänta oss!

Det har väl knappast undgått någon att vi sneglat åt att kombinera våra resor med lite aktiviteter inom bla båtproduktion . Detta pga att en av våra partners också är den stora båtbyggaren på Sri lanka och ägaren och grundaren Mr Neil Fernando är den verkliga pionjären i landet tillika chairman för BTI( Boat Building Technology Improvement Institute Lanka). Jag har gjort lite jobb och research åt Neil vilket gav oss viss status på mässan och möjligheter till kontakter på rätt nivå.

Pegasus Reef Hotel i Wattala

Mässan hölls i en liten fiskehamn (Dickowita Fishery Harbour) utanför Colombo. Detta är inget av Colombos fashionablare kvarter och den som förväntat sig glamour, blänkande lyx och utomjordiska upplevelser hade vid första anblicken blivit riktigt besviken men den visade andra kvaliteter.'

Efter att vi checkat in på hotellet tog vi en promenad till mässan, bara 10 minuter bort. Jag hade tagit på en skjorta dagen till ära, ett stort misstag. 10 minuter i 32graders värme (känns som 37) blev svettigt, skjortan blev genomblöt. För de som känner mig vet att det handlar om liter.
 Ingången till mässan.

Varje dag öppnades med en cermoni där dagens huvudpersoner tänder den traditionella oljelampan. Dag 1 var det naturlitvis vår Neil Fernando, industriministern och chairman för EDB (export development board, vilka alla höll anföranden som fick en att förstå vad mässan verkligen handlade om: att samla beslutsfattare och industri för att ta branchen till nya nivåer, nu. För att utveckla industrin och båtturismen behövs en mängd insatser från marinor till lagändringar. Landet har ett bra strategiskt läge och en fantastisk potential. Och alla verkar jobba åt samma håll.

Öppningscermonin..
Lokal underhållning :)

Dag 2 som hade huvudtemat ”export development ”hade nya talare och inbjudna. Bla Ordförande för Benetti Group ( Italiensk tillverkare av sk Super Yachts ,upp till 340feet, 10tal + miljarder i omsättning) och som har planer för Sri Lanka, handelsministern mfl. På nytt skulle den cermoniella lampan tändas som inledning. Naturligvis ropades ordförande för Benetti upp, sedan handelsministern,,,,och så ropar de upp Lars Englund från Sverige, HJÄLP. Jag hade denna dag kastat alla prestigetankar och pga hettan iklätt mig t-shirt, kortbyxor och sandaler, och med solbrillor lite chickt på huvudet. Smart förutseende kille. Något oförberedd och lätt generad fick jag stolpa upp och tända lampan inför press och deltagare. Som bekant har jag bränt mina kostymer tidigare i livet men funderar nu om jag kanske måste tänka om,,,får helt enkelt kamma till sig lite.

Vår ambition har varit att locka företag och entreprenörer inom båtindustrin till mässan, dock med blandat resultat: lite av kom och kika på möjligheterna och samtidigt se lite av landet, The land ”with opportunities like no other”. När vi dag 1 dök upp på mässan, svettiga och dana, såg vi spontant inget av det vi förväntade oss och tänkte,,Shit, vilken tur vi inte fick fler intressenter dit från Sverige. Så efter 2 dagar, ett omvänt och nästan sorgset konstaterande: Vad de missat de företagare och entreprenörer som inte hoppade på. Landet har befunnit sig i krig i nästan 30 år då allt stod stilla eller backade. Sedan 2009 är det fred och kanske den lugnaste platsen på jorden där vilja och ambition till utveckling formligen sprutar och där entreprenörer och medelklass växer kraftigt. Det kommer att byggas marinor och yacht parker och turismen kommer snabbt även flytta till sjöss genom en växande etablering av charter-service osv. Precis en sådan marknad man vill vara på som entreprenör, som just vaknat och som kommer att växa kraftigt i närtid, från nästan noll. Nästa mässa kommer att vara mer glamour, säkert i centrum av Colombo, men då kommer också många platser vara upptagna...

Vi blev bjudna på ett glas bubbel och lite tilltugg på katamaranen som låg i hamnen...mycket trevligt :)
 Neil Marines fina utställning..
 Fiskebåt av Neil Marine..

Vår sista dag avslutades med en modeshow. Söta tjejer, både från Sri Lanka och från andra länder, visade en jättefin kollektion från Srilanka och till detta bjöds det på vin och tilltugg. Ett härligt tillfälle att på nytt prata med sina nyvunna kontakter och vänner. Framåtriktat, vänligt och entusiastiskt. Vi avsutade några mycket givande dagar med några drinkar på hotellet med livemusik och våra nya vänner.

Mingeltältet där det bjöds på vin, tilltugg och modeshow..
 Fin kollektion av lokalt företag...
Vi fick inte vara med i showen...även om många kameror verkade ha fokus på oss haha..

Vi kom hem på lördagen vilket visade sig även vara Poya. Den dagen då bara månen är full. Till maten serveras vatten vilket inte är så populärt på en lördag för vissa.

Söndagen, ja det är ju då vi äter brunch på Cinnamon Grand. Vi har ett stående bord. Tänk att man redan längtar till nästa Söndag när man lämnar fastän man ätit och druckit i 4 timmar. Jag håller på att träna mig att tycka om ostron. Känner en viss efterdyning ännu och kanske avstår jag det bordet nästa söndag. Det finns ju humrar, suchi på längden och tvären, sashimi och ja, skulle man beskriva innehållet i brunchen skulle det bli flera A4 sidor, helt magiskt och högsta kvalitet.

Nu är det bara på den igen, vi har massor att göra och titta på vilket kommer snart...agendan är full :)

Vi hörs!

Colombo Boat Show - Neil Marine - nätverkande

Back in Colombo! Brunch, Boat Show och planering...

Nu är vi äntligen tillbaka i vårt älskade Colombo! <3 och precis som vi misstänkte känns det som att vi aldrig lämnat vår lägenhet i Mount Lavinia. Allt är precis som förr om inte bättre. Det var så skönt att komma tillbaka till samma ställe, samma lägenhet till ett område där alla redan känner oss. Att vi slapp stress över att hitta nytt boende osv. Det är rätt facinerande att de som faktiskt verkat sakna oss mest är alla våra vänner på stranden som hundar, fiskare,strandförsäljare, restaurangägare och servitörer haha, men det är bara härligt. De blev så genuint glada av att se våra bleka ansikten igen...och många kunde till en början inte tro sina ögon! Det har ju ändå gått 6 månader sen sist.

Morgonträning på stranden...

Flygresan gick som smort..förutom att taxichauffören som körde oss till Arlanda klagade konstant på att jag (Sofia) målat naglarna innan jag satte mig i bilen. Det luktade tydligen starkt..samt att Qatar Arways service blivit markant sämre. Vi fick vänta nästan över 1,5 timme på att ens få ett glas vatten. Inte ok!
Men ca 12 timmar senare blev vi upphämtade av vår partners chaufför på flygplatsen och då var de uteblivna drinkarna som bortglömda! Det var ca 30 grader varmt och sol! :D
Vi packade upp i lägenheten och gick genast ner på stranden.

Obligatoriska drinken på Arlanda...

Sedan i fredags har dagarna bara gått i ett. Lördagen spenderade vi i Colombo. Jag och mamma hade vår obligatoriska "tjejdag" som pappa också var tvungen att hänga på. Han var måttligt glad av bikiniprovning och klädombyten, men när första ölen på vårt stammis ställe "Sugar Bistro & Winebar" var beställd såg han med ens mycket gladare ut. Vi beställde några bites och fortsatte med lite shopping innan vi intog takbaren på vårt favoritställe OZO hotell.
Som vanligt blev det fel med notan. suck..och jag blev arg....vi inser att vi blir lätt frustrerade mer än en gång per dag..men det är bara att ta ett djupt andetag. Vi är i ett annat land..annan kultur och har dagligen att göra med männiksor som har ett helt annat tankesätt än vi. Vi lär oss något nytt varje dag...
Vi är ju ändå i paradiset så vi ska inte klaga :)

Colombos bästa Smoothie och ett glas vitt på Sugar!! <3<3

Fantastisk eftermiddagsdrink på OZO...

Söndagen spenderade vi på Cinnamon Grand på vår favorit brunch...världens bästa brunch enligt oss :) Vi sa till Managern att boka samma bord varje söndag för resten av året haha. Efter en hel del sushi, sashimi, hummer, ostron och diverse ostar ..och en hel del champange åkte vi mycket nöjda hem. Vi behövde inte äta mer på den dagen haha.
Cinnamon Grand Brunch..
 Bästa sashimin...
När måndagen kom var det dags att börja jobba på allvar. Vi jobbar varje dag med att svara på mail osv..men nu började vi planera för kommande månaderna och lägga upp en liten strategi för vad vi måste göra. Vi har en del events och aktiviteter som redan är inplanerade, men även saker som vi måste planera in i vårt lite tighta schema.

Vi började veckan med att träffa en av våra partners vilket var mycket trevligt. Vi åkte alla in till deras kontor i Colombo och diskuterade lite olika saker. Exempelvis har vi ett event redan imorgon, Colombo Boat Show, och våra partners är en stor spelare på mässan. Vi diskuterade våra olika roller och hur vi kanske kan samarbeta i framtiden. Vi har även gjort en liten förstudie i Sverige om att börja producera alluminumbåtar i Sri Lanka som vi ska introducera i morgon.
Våra vänner på Sri Lankanska Ambassaden i Sthlm har även bjudit oss att bo på ett fint hotell i anslutning till mässan vilket ger oss fina möjligheter att komma mässans deltagare lite närmare. Väldigt snällt av dom!
På fredag har vi även blivit inbjudna till ett möte med EDB- Sri Lanka Export Development Board vilket är mycket spännande. Vi kan beträtta mer om det efter mässan eftersom vi inte rikitgt vet vad vi kan förvänta oss av mötet.

Work in progress...både i lägenheten och på stranden ;)
Första hemmalagade middagen.....och lite solnedgång på stranden
 Middag på La Voile Blanche...

Utöver detta planerar vi efter helgen att åka och göra en liten efterforskning i en by där vi ska börja arrangera för homestay. Vi har märkt att fler och fler efterfrågar möjligheten att få komma det lokala Sri Lanka lite närmare och bo med själva lokalbefolkningen. Vi har en väldigt intressant ide som vi ska undersöka lite närmare i början av nästa vecka. Kanske vi kan vara med och bygga upp något riktigt bra! Vi hoppas på det! :)

Nu sitter vi och svettas i vår lägenhet och börjar nog göra oss redo för vår eftermiddag på stranden. Det är mycket priviligerat att bara kunna gå 50m och vara nere på en av de bästa stränderna i landet (enligt oss).
 Vi skriver igen efter mässan och rapporterar hur det gick! :)

Hej så länge!

Colombo - Colombo Boat Show - Sri Lanka - Travelresearch - familjeliv - strandliv