Fantastisk helg i Colombo med finbesök från Sverige

Hej Hej!
Helgen har precis passerat och ny vecka redan påbörjad...var tar veckorna vägen? Vi har knappt koll på varken dag eller datum..Det vi däremot vet är att vi har det fantastiskt bra och njuter av varje sekund. De senaste helgerna har spenderats på resande fot på lite olika ställen i landet så det var skönt att för en gångs skull vara hemma i Colombo.
På fredagen fick vi finbesök av Tilde och Jonas. Tilde är min syssling, dvs mammas kusins dotter som jag faktiskt aldrig träffat förut och hennes pojkvän. Dom gör en långresa i Asien och ska spendera några veckor i Sri Lanka. Vi fick äran att visa dom runt staden, och det kan man ju säga att vi gjorde haha. Det blev en rätt hård och intensiv helg. Fredagseftermiddagen spenderades på Mount Breeze nedanför oss med lite öl och en lätt lunch. Eftermiddagen fortsatte med solnedgång från takbarerna på ett av våra favoritställen OZO hotell. Det är fantastisk utsikt över staden och dom har bra happy hour drinkar. Jonas fick låta bli att titta ner då han var höjdrädd stackaren. Efter några glas vin och tjafs om en nota som inte stämde överens med vad vi beställt ( det ska alltid bli något problem) kom vi iväg. Vi delade nu på oss, (jag) Sofia drog och träffade lite kompisar som var ute och resterande delen av gänget åt en god middag på Sugar Bistro and Wine bar på Crescat. Trevlig dag och kväll!

Ozo.. Rooftop!

Vi tog sovmorgon på lördagen och därefter åkte mamma och jag in till stan och shoppade lite. Pappa Lasse behövde till sin lättnad inte följa med sina flickor. Vi tog en riktig tjejdag och drack smootie, inhandlade lite kläder och tog det obligatoriska glas vin på Sugar innan vi åkte hem till stackars ensamma pappa som ringt efter oss ett antal gånger. ( Vi tror ändå att han var glad att vara hemma och att han slapp vänta i massa provrum) Han prövade på snorkling utanför oss i Mount Lavinia vilket tydligen inte går att jämföra med Maldiverna, men men, allt kan inte vara topp!
På eftermiddagen kom vårt svenska besök förbi vår balkong. Vi gick sedan ner till en restaurang som vi anser är en av de bästa i Colombo, La Voila Blanche, och åt en fantastisk middag med hemlagad pasta och gott vin. Sedan hade jag lovat ungdomarna en natt på stan med mig, ett så kallat Colombo Nightrace, som måste upplevas för att förstå vad det innebär. En sak är säker i alla fall, du kommer inte hem förrän solen är på väg upp. Jonas kände sig lite krasslig i halsen och stannade på strandbaren Shore By O med mina föräldrar och drack whiskey, medan jag och Tilde gjorde Colombo lite mer osäkert.Vi mötte upp några kompisar till mig på 41 Sugar och kom som sagt inte hem förrän lagom till morgonkaffet :D. Vi dansade och hade kul hela natten. Behöver inte uppge några detaljer. Colombos nattliv är något speciellt. Dom som vill uppleva det får boka en resa med  oss och därmed få en gratis runda med mig på stan haha.
Mamma på sugar..

Tilde i väntan på nightrace 😉

Mamma hade klippstuga innan vi gick ut... Vi gör många typer av business 😏 Jonas blev nog nöjd..

Lite bilder från kvällens utgång..

Söndagen skulle spenderas på Cinnamon Grand, vårt favorithotell i stan. På just söndagar har dom kanske en av världens, ialla fall stadens godaste brunch. Det är allt från den godaste sushi, hummer, tigerräkor och musslor (jag tror att vi har nämnt detta i ett tidigare inlägg, men det gör inget..det går att upprepa bra upplevelser. )Förättsbordet är så  bra att man lixom aldrig hinner till brunchens huvudrätter innan man är mätt, och den enorma dessertbordet är bara att glömma ( jag tror att många kommer dit just pga det enorma desserbordet). Till detta kan man välja "all you can drink" antingen öl eller champange. Inget svårt val!;) Bubbel funkar till allt! och det är BILLIGT!  :D
Vi kom 11.30 sharp när dom öppnade! och lämnade inte restaurangen förrän 15.00..när dom stängde..hmm..vid detta laget har dom nog i alla fall insett att vi gillar deras koncept...

Ost- bordet ❤️

Öl och chokladoppad frukt är tydligen en hit?

Vi var mätta och glada heela dagen...vi avslutade där helgen började på Shore by O med några "bites" sedan sa tack och god natt! Tilde och Jonas reste vidare idag mot nya äventyr! Tack i allafall för fina dagar :)
Idag hade vi några superbra möten som lovar väldigt gott för framtiden. Detta rör både vår reseverksamhet men har även gett oss andra ingångar och perspektiv. Detta är ett land av möjligheter bara man håller ögon och dörrar öppna! Därefter jobbade vi lite från balkongen och gick sedan i vanlig ordning ner till stranden för ett eftermiddagsdopp...det är "priceless"...något som inte går att betala med pengar! Vi älskar verkligen denna kombination av arbete ...storstadsliv och strand..
Jag träffade även min bästa vän "pineapple lady" idag och fick mitt hår uppsatt i den mest avancerade frisyr jag någonsin haft...säger väl en del om min erfarenhet av hår och frisyrer hmm...men ändå. Jag fick även en rosa hårklämma i form av en blomma som jag kan sätta i håret vilket gjorde mig varm om hjärtat! Hon har inga pengar alls men tänkte ändå på mig och vet att jag älskar rosa. Det får en tårögd kan jag säga...

Nu ska vi snart äta vår hemlagade fisksoppa...den är också "priceless" helt underbar..Jag ska be att min kära mor lägger upp receptet..men kan säga att det är en hel del skaldjur...fisk..diverse kryddor och en hel del kärlek :)

Hej så länge!
Colombo - Sri lanka - Travelresearch - brunch
Anonym

Vad hungrig jag blev!! Räkorna i troligen vitlök tar jag supergärna recept på. Undrar om jag gav Helena bloggen.
karin.zachrisson@wordpress.com?! Där var jag med de två första veckorna. Skulle kommit hem igår men är på sjukhus. Föll av cykeln i måndags på höften som inte gick att laga utan kulprotes eller vad det heter. Hotell, förlåt sjukhuset, är fantastiskt. Bättre vård kan man nog inte få. Ha det fortsatt gott, Catta

Svar: Det lät inte bra!! Hoppas det ordnar sig! Du får allt ta det lugnt ett tag! Ska kolla bloggen! Många kramar från Helena med familj på Sri Lanka!😎