Familjen är äntligen samlad...vårens alla besök och äventyr i Kalpitya..

Efter x antal månader är äntligen hela familjen Englund på plats, Helena och Lasse har varit här i ca 4 månader och Sofia i över 8 så det är på tiden att familjen är complete. Innan Pelle plutt kom har vi haft en del besök från Svedalas olika hörn..Det började med Princess Vanilla af Malmoe efter jul...därefter kusinbarn Tilde med pojkvän Jonas...Rosita har varit här några veckor och deltagit i Colombo nightlife samt att vi även hade en kväll med kusinen Anna och hennes pojkvän Fabian. De spenderade  en tid nere på sydkusten och avslutade med en helkväll på Moun Lavinia beach med oss. Att man ska behöva åka till andra sidan jorden för att träffa släkten ;) En mycket trevlig kväll med prat och skratt.
Vi får inte heller glömma våra globetrotters Jessica och Björn som kom på besök under sin genomresa i Sri Lanka! Jättekul att få höra om deras galna upplevelser..

Soluppgång i Kalpitya..
Anna och Fabian med resten ...

Princess vanilla i egen hög person

Wifi.. Rosita! På Sky Lounge!
Pelle P.. På Ozo..
Björn och Jessica..

För ca en vecka sedan i samband med att lillebror, den avsaknade sonen, kom hit anlände även familjen Hemgren till Sri Lanka ( Anders och Rene). Första natten sov vi alla i vår lilla lägenhet, det såg ut som en mindre jordbävning ägt rum, allt låg överallt.
Första middagen med Lasses tonfisk och vitlöksräkor..

Sofia tog på sig taxirollen och åkte mitt i natten och hämtade Pelle på flygplatsen. Vi kom hem i lagom tid till att vår Van och chaufför hämtade upp oss för vårt väntade äventyr till Kalpitya. Vi var ju där för några månader sedan och rekade området och lite hotell, så vi passade på att åka tillbaka. 06.00 var vi på vägen och styrde norrut. Efter någon timme började några i sällskapet gnälla om knorrande magar så vi stannade i första bästa hål i väggen. Vi beställde några rottis och te. Inte mycket stämde med vår beställning, vi beställde 5 te  varar 4 utan mjölk och 1 med mjölk. Dom kom tillbaka med 6 koppar te och alla med mjölk?? Ehhh ja...det är Sri Lanka! Man kan ju bara skratta åt det... dom hade nog dessutom aldrig sett några turister i hela sitt liv. Dessa rottis var lite i överkanden starka. Alla svettades och Pelle och Anders drabbades av akut hicka. Aja lite mer mätta åkte vi vidare.
Anders är redo för lite adventure

På väg..
Akut hicka och lite ont i magen efter lite mycket chili så här på morgonkvisten..

Innan lunch var vi incheckade och klara för stranden. Vi käkade först och sedan tog vi en prommis. Eftermiddagen spenderades med lite poolhäng i poolen som typ var varmare än luften, då kan  ni tänka er hur varmt det var. Vi gick tidigt i säng då vi skulle upp på ett safari morgonen efter.
Far och son..

05.40 hade Rene beställt morgonkaffet ( hon har en liten förkärlek till kaffe som vi märkte under dessa dagar) och som tur var stod kaffet klart när vi kom till restaurangen. 06.00 bar det av mot Wilpattu nationalpark. Vi åkte de 40 min till parken i båt mellan laguner och små öar. En fantastiskt vacker tur i soluppgången. Lite magiskt nästan. Rene frös och resten av gänget njöt av "kylan" som säkert var en temp på 26 grader. Vi kom fram till slutdestinationen och möttes av vår Jeep som skulle ta oss till själva ingången till parken. Vi var inställda på att få se diverse djur som leoparder, elefanter och krokodiler, men till vår besvikelse såg vi bara några apor, fåglar och rådjur som vi lixom har hemma i vår trädgård i Sverige haha, varaner och några vildsvin. Men det gjorde inte så mycket då naturen är så vacker och vi var dessutom nästan ensamma i parken. Antingen besöker man de parker i Sri Lanka där det är garanerat att man ser fler djur, men då delar man dessutom upplevelsen med ca 50 andra jeepar som kör samma rutt. Nu såg vi inte så mycket djur, men vi var helt ensamma.

Morgonstund har.. Kaffe 😀
Soluppgång från båten...

Från Jeepen..
 Rådjur...

Leopardspår...den va ju nära i alla fall...
Bästa svängen ....

Eftermiddagen spenderades även den i poolen. Familjen Englund passade även på att göra ett hotellbesök inte allt för långt bort. Vi fick ny info om att man faktiskt kan hyra häst här på Sri Lanka och se landet från hästryggen. Det ska absolut undersökas mer nogrannt och kommer helt säkert finnas med i våra reseerbjudanden till sommaren. Ett coolt inslag på semestern!

På vägen hem stannade vi till i Negombo och käkade lite lunch innan vi intog huvudstaden igen. Pelle och Sofia förberedde sig för Colombo Night Race tilsammans med Rosita. (Rosita, Pelle och Sofia bodde tillsammans i några månader i deras gamla lägemhet). Det blev en härlig reunion.
På söndagen avslutade vi vår tid med Hemgrenarna med vår favoritbrunch på Cinnamon Grand. Det intogs med "all you can drink" bubbel och Lion Lager. Det kan ju bara sluta på ett sätt...
Med något lättare huvuden och tyngre magar intog vi Colombos gator för lite shopping. Det var allt från klänningar till hattar och skor. Anders och pappa Lasse var verkligen i gasen.
Därefter såg vi solnedgången från Ozo Hotel (on 14) tillsammans med några Espresso Martinis och annan dricka. Kvällen avslutades där resan började på Englundarnas balkong med lite vin, frågesport och snacks. Mat kom aldrig på fråga efter dagens brunch.

I väntan på brunchen..

Alla glada 😉

Notera kycklingen ...

Efter lite champagne så..

Till och med mamma handlade..

Espresso Martini + Rene..

Frukost i nyinhandlad sarong.. Vilka Tarzans 😉

Hemgrens har nu intagit Mirissa beach i syd och vi andra sitter för tillfället på Mount Lavinia hotel och har frukostmöte efter en god frukost buffe. Det är vaaaaarmt!!! Nu blir det jobb och stranden..
Hörs!
Frukost..
Koncentrerat..

Colombo - Hiking - Kalpitya - Sri Lanka - Travelresearch - brunch - kitesurf - strandliv