Expedition Östkusten! Sommaren 2016😎

Hej hopp!
Vi är precis hemkomna efter en intensiv expeditionsresa på landets fantastiska östkust! Familjen Englund + vår hedersgäst "Princess Vanilla af Malmoe".
Det vi kan konstatera efter 6 heldagar är att östkusten är helt perfekt för svenskar att besöka på sommaren då högsäsongen når denna sidan av landet! Östkusten har definitivt något för alla, samt att den är så oexploaterad att chansen att träffa grannen är lika stor som att bli nedslagen av snömannen. På vissa ställen möts du av mil efter mil av långa sandstränder så långt ögat når utan varken bebyggelse eller människor... Helt otroligt! Vi trodde inte såna ställen existerade längre...
Dock är det inte endast ödemark, det finns gott om aktiviteter som golf och vattensporter, kultur, djur och natur i olika former samt  att att det även finns hotell i alla dess varianter som gör att du kan få exakt den lyx eller enkelhet på boende osv som du vill ha. ( det kommer ett inlägg om östkusten och deras unika boenden framöver)
Men varför inte solsäkra 2 veckor av er semester på sommaren efter midsommar och samtidigt ha tid över för den svenska sommaren som " eventuellt " kommer sådär framåt oktober ? Svenska sommaren : årets bästa dag 😉

Vi var väl medvetna om att vi åkte i värsta lågsäsong, den regnigaste månaden på denna sida av landet, men tog risken och styrde vår van mot första stoppet : Trincomalee! Vädret var ostabilt , men ingen katastrof , däremot är havet inte badvänligt, men säkert helt perfekt för wind- och kitesurfare!!
Med egenkomponerad musik i bilen samt en och annan Lion lager var humöret på topp! Inget väder i världen kunde förstöra vårt cruising  mode!! Vi hade lite medkänsla för vår chaufför! Efter att ha frågat om vägen 14 gånger hittade vi stranden Uppuvelli som är en av Trincos  vackra stränder, samt några små enkla bungalows där vi spenderade första natten! Helt perfekt för oss! Inte en turist så långt ögat nådde! Det blev en tidig kväll då X- antal hotell skulle besökas och visiteras dagen efter! Av tidigare hotellbesök betyder det ca 480000 fruktjuicer! Snacka fruktsallad i magen!

Dagen efter börjades med frukost på stranden, Princess Vanilla sparkades upp tidigt! Inte lätt att resa med familjen Englund😏
Därefter spenderades förmiddagen och resten av dagen med  att besöka hotell i närområdet. Det tog sin tid då alla Trincos kor tydligen skulle gå samma väg som vi skulle köra.... Ja det är Sri Lanka...

Innan vi åkte vidare mot nästa destination hade vi beslutat att besöka stadens enda golfbana: Egle golfcourse.. Man tycker att en golfbana som ligger mitt i staden inte borde gå att gömma... Men efter någon timmes irrande fram och tillbaka kan vi konstatera att Sri lankaner generellt inte vet något om någonting haha.. Alla ger direktioner, och ingen vet vad dom pratar om! Charmigt men rätt frustrerande! Vi hittade tillslut den gömda golfbanan som ligger på Airforce Navy camp.. Väldigt vackra omgivningar, grönt och fint med sjöar och vackra sluttningar! I våra otränade golfögon såg den väldigt bra och väl omhändertagen ut! Kul om man vill uppleva någonting annorlunda och samtidigt slå några bollar!

Monsunen gjorde sig påmind och vägen på vissa ställen var till hälften översvämmad. Det vräkte ner! Vi funderade tyst vad vi dragit med Vanilla på. Men med lunch i bilen i form av Rottis och några kalla, så såg hon mer än nöjd ut! Tur!!!
Vi kom fram till Passikudah ,längre ner på östkusten ,lagom till solen gått ner. Vi hittade efter lite letande ett schysst hotell och checkade in. Det var först diskussioner om ett hotell som hette Roys Inn som knappt hade väggar och tak eftersom vi bara skulle ha något "enkelt"  så flickorna i bilen blev lättade då vi valde ett hotell som mer matchade våra förväntningar. Vi hade till och med pool! 😀
Vi åt kvällens buffé som att vi aldrig sett mat förut!

Upp kl 07.00 för simning i poolen innan frukost.( Vanilla hängde på) därefter en rad med hotell som skulle besökas runt där vi bodde! Chauffören hade tydligen bestämt sig för att tvätta bilen precis när vi skulle åka, så vi tog benen och började våra hotellbesök till fots. Chaufförer i Sri lanka är generellt otroligt bra och hjälpsamma ( även vår) men ibland är tankeverksamheten kanske inte på topp!
Det var infalla fall väldigt kul att se alla hotellens olika karaktär och stil. När vi inte kunde få ner en enda fruktjuice till styrde vi mot Sri Lankas surfers paradise ; Arugambay!  Där skulle vi besöka min vän Tom som har ett litet egenbyggt guesthouse mitt på stranden bland fiskebåtar och surfare!; PJ's!
Vi blev mötta med öppna armar med antagligen den godaste hemlagade middagen vi fått i landet någonsin. En Swelankansk form av rice & curry! Helt fantastiskt gott! Tom hade även lagt några öl med våra namn på kylning! Satt perfekt efter en lång dag..

Dagen efter besökte vi hotell hela dagen innan vi styrde bilen mot sydkusten och vår pärla Mirissa, ett litet paradis så vackert och med en sån härlig atmosfär att man lätt kan bli kvar några dagar för länge. På vägen dit fick vi gratis safari då 2 elefanter parkerat mitt i vägen. Chauffören såg aningens nervös ut när vi började klättra ur bilen för att fota...man ska nog vara försiktig, dom kan vara lite aggressiva...

Här fick vi lite dåligt samvete för chauffören igen då vi tydligen skruvade upp volymen på vår egenkomponerade musik i bilen. Till och med en av medresenärerna klagade ( nämner inga namn) det var en härlig blandning med allt från Spice Girls och Aqua till Avici och Jean Paul...mer skrål än sång tydligen.. Jaja! What to do lixom 😀
 Vi lyckades övertala vår chaufför att stanna en extra dag i Mirissa då vi absolut inte kunde tänka tanken på att lämna paradiset så snabbt. Vår vän Roshan på Mirissa Eye hade rummen klara när vi kom! Seafoodplatter och en och annan GT slank ner! Därefter blev det beachparty på ett ställe längre ner på stranden!
Dagen efter fick vi lära oss den hårda vägen att vågorna i Mirissa är lite lömska. Dom ser små ut, men rullar ibland in med sån kraft att man inte har en chans att hålla sig kvar! Lasse fick smaka på sanden då han blev träffad av en stor jävel! Man måste verkligen vara försiktig! Vi rekommenderar att bada på ena sidan av stranden ( till vänster) där det alltid är lugnt vatten! Havet ska man inte leka med!
Mirissa har ändå väldigt mycket att erbjuda i form av:  surf, valsafari med garanti att se blåval, vattenskoter och en fantastiskt vacker strand där man utan problem kan slappa några dagar. Vi var även och besökte Sofias vän från Colombo som numera är manager på ett boutique hotell i Mirissa ( Casa Mirissa) Daiva bjöd på vitt vin och ett fantastiskt fruktfat! Det tackar vi för 👌

Dagen efter lämnade vi vår vanilj princessa på stranden för att själva fortsätta vår research upp längs västkusten innan vi åkte hem till Colombo! Intensiv dag med mycket intryck!
Vi tog ett sista stopp i Hikkaduwa

Väl hemma möttes vi verkligen av välkomstkommiten! 3cm vatten över HELA golvet i lägenheten! Suck! Varmvattenberedaren hade tydligen gått sönder för några dagar sedan, som vi hittade av en slump i ett skåp i arbetsrummet. Vår Landlord kom med några handdukar och en sopskyffel! Say what?? Vi tänkte att detta skulle ta något år eller två. Vi stod på alla fyra några timmar och svetten rann! Golvet blev så gott som torrt! Aja det är väl Sri lanka det med!
Vi gick utmattande i säng  och trots vattenkatastrofen är vi otroligt nöjda med resultatet av vår expedition! Vi har fått mer kött på benen och har nu full koll på östkusten och vad den har att erbjuda!
Vi rekommenderar alla att planera nästa sommar i paradiset!😎🌴🌞

Tack och god natt!
Arugambay - Hikkaduwa - Mirissa - Sri Lanka - Surf - Travelresearch - Trincomalee - ostkusten - sommar 2016 - strand
Ing-Marie Berggren

Ooh vilken underbar resa. Härligt att se alla era bilder. Det får mig att minnas.
Ligger hemma i en kanonfökylning o har kollat på g:a tv programm bl.a. Ett från Sri lanka, det var väldigt kul att se. Man kände igen sig 😊😉😎

Svar: Den var mycket trevlig o intensiv!sommarsemester på ostkusten inte helt fel! Hoppas du blir frisk snart! Kram från Sri Lanka!😎 H L o S