På jakt efter Sri Lankas pärlor

Lördagen den 20/2 kl 07 på morgonen tog jag (Helena) o Lasse tåget till Ambolangoda(väldigt svårt att komma ihåg namnet!) Ligger vid kusten,söder om Colombo

Glada i hågen tog vi en Tuc-tuc till stationen.Vi trodde att vi skulle vara ensamma på tåget men ack nej, det var fullt! Vi konstaterade att det var långhelg här på Sri Lanka, så det var bara att sitta i dörren eller stå som packade sillar! Säkerheten är inte densamma som i Sverige vill jag lova!!
Frukost i dörren på tåget..

Väl framme blev vi direkt haffade av en Tuc-tucchafför som ville köra runt o visa allt han kunde! Vi avböjde o sa att vi ville ta en promenad men han följde efter oss i över en timme, ja herre gud!
Vi styrde stegen genom en fiskmarknad,det luktade fruktansvärt illa!
Höll på att spy flera gånger!
Nästan nere vid hamnen var vi tvungna att köpa biljetter av en vakt! Vi frågade varför,han kunde inte engelska,men det stod turist på biljettblocket! Ja ja,man fattar inte allt här i livet!
Det var bara att vända om och bege oss till stranden!
Där började vår långa vandring mot Ahungalla ,(enligt Expressen en mycket fin strand)
Vi åt frukost på ett litet hotell på vägen där strömmen hade gått men vi fick juice en kopp te o orostat bröd,helt ok!

Strandpromenaden var dryg o svettig! Kändes som att gå på skare som inte håller!
Öl och lunchstopp var vi tvugna att ta annars hade vi aldrig orkat!
Även ett dopp i det fantastiska varma och klara vattnet såklart!
Vilka underbasra stränder! Alldeles öde,går inte att beskriva,måste ses!!

Vi svettades och slet oss förbi ett nytt hotell på vägen. Ska öppna i april och innehåller 501 rum! Helt galet o snyggt var det inte heller!
Vi kom fram till ett annat hotell på stranden där det var japaner,japaner överallt japaner,det var inte riktigt vår stil så vi fortsatte vår vandring!

Då kom regnet!! Vi försökte hitta ett hotell men den gubben gick inte! Långhelg och poya(en gång i månaden är månen full)! Allt stängt och alla är lediga i tre dagar!
Vi tog oss till busstationen i Bentota,satte oss på en ac-buss och åkte hem till Mount Lavinia istället!
Kändes helt ok efter en fantastisk dag!
Vilka upplevelser vi får vara med om!

Idag är det måndag och vi är nyss hemkomna från en helg i Mirissa. Helt fantastiskt att vi på bara några timmar kan åka från ett paradis till ett annat.

Vi åt en fantastisk förätt innan middagen på Number1 Mirissa ( tonfisk -sashimi och vitt vin)

Anledningen till denna "weekend getaway" var att pappa Lasse skulle åka ut på en fisketur med en av våra goda vänner som har ett litet guesthouse mitt på stranden i Mirissa (Mirissa Eye). Roshan har 4 stora fiskebåtar som är ute flera månader i sträck i jakten på tonfisk. Dom paddlar i vattnen längs Somalias kust, Maldiverna, Malaysia och självklart Sri Lanka, dvs det är inga dagsutflykter om om man säger så. Lasse trodde att han däremot skulle få komma ut på en av dessa stora båtar över dagen då Roshan sagt att båtarna skulle komma tillbaka just denna helg, men det blir ju aldrig som man tänkt sig. Han fick istället åka ut med jollen och pilka lite haha. Han drog iväg tidig lördagmorgon och kom hem till lunch med några red snappers, white snappers och chickenfish rikare. I alla fall mat till katterna. Morgonen efter kom i alla fall ett av fartygen hem till hamnen efter 5 veckor till havs och Roshan tog med Lasse till hamnen för att kolla på fångsten och hur det går till när fisken skickas ut till olika delar av landet. Roshans båt kom tillbaka med 12 ton tonfisk samt 12 ton annan fisk, helt sjukt! Att inte båten sjunker. Det var två stycken Yellow Fin Tuna som vägde nästan 100kg/st, dvs sån fisk som normalt exporteras till Japans fina sushi restauranger. Han hade helt klart lust att sno åt sig en fisk och lägga benen på ryggen och springa. På bara några timmar var hamnen tom på fisk! Lasse kom genast på tankar att mönstra på en sådan båt för några veckors expedition. Roshans svar var att en dagstur förmodligen var tillräckligt då förhållandena på båten inte är de bästa. Pröva en natt och se hur du överlever sjusjukan. Han själv höll på lite drygt ett år till havs. Vi övriga familjemedlemmar konstaterade snabbt att det är bäst att stanna på land. Lasse och Roshan ska nu i alla fall planera in ett nattfiske framöver som Lasse ser väldigt mycket fram till.

Fiskmarknaden i Mirissa

Några hundra kilo tonfisk..

Haj..

Moppen packades full av fisk till middagen ..

Förutom fisket besökte vi igår en av Sri Lankas kanske finaste mest öde stränder. Mellan Matara och Tangalle ligger den lilla orörda pärlan Talalla Beach. Vi kan konstatera efter våra små resor här och där att Sri Lanka fortfarande har stränder som inte många hittat till, helt otroligt. Sofia var här för ca 3 år sedan, och det har inte hänt speciallt mycket på dessa år. Vi var ett gäng på 7 personer + bäbis som spenderade eftermiddagen på ett hotell (Pananorama hotel) som ligger på ett berg med en fantastisk utsikt över stranden och havet. Dessa timmar i poolen flög i väg och vi kom inte tillbaka till Mirissa förrän efter solnedgången. Där väntade en fiskmiddag från Roshan med vin och drinkar. Mycker trevligt!
Talalla Beach!

Finbesök av Bruno och Ceens lilla sötnos Lilo..

Efter middagen gick vi vidare till en närliggande bar där det var liveband från Colombo. Stämningen var det inget fel på till skillnad från bandet som tar priset som ett av de sämsta livebandet vi hört. Sofia och Pappa drog loss på en bugg som var aningen ansträngd till musiken som saknade takt. Svetten rann som två vattenfalll och vi fick en hel del positiva komentarer, så helt dåliga var vi nog inte.
Vi är i allafall supernöjda med vår helg! Nu börjar arbetsveckan i Colombo...känslan att "komma hem" infann sig direkt då vi kom innanför dörren.

Hej så länge!

Mirissa - Resor - Talalla - fiske - strandliv - stränder
Esmeralda

Gud vad fint det verkar vara där!! :D

Svar: Här är det verkligen fint! Kul att du läser!😎

Helene

Va kul! :D

Svar: Roligt att du läser! Vi har det mycket bra😎

Anonym

Fortsätt berätta, såå roligt att läsa. Hålsningar Gittan o Gunnar

Svar: Kul att ni läser!här är det händelserikt o bra kan vi lova! Kram på er😎