På jakt efter Sri Lankas pärlor

Lördagen den 20/2 kl 07 på morgonen tog jag (Helena) o Lasse tåget till Ambolangoda(väldigt svårt att komma ihåg namnet!) Ligger vid kusten,söder om Colombo

Glada i hågen tog vi en Tuc-tuc till stationen.Vi trodde att vi skulle vara ensamma på tåget men ack nej, det var fullt! Vi konstaterade att det var långhelg här på Sri Lanka, så det var bara att sitta i dörren eller stå som packade sillar! Säkerheten är inte densamma som i Sverige vill jag lova!!
Frukost i dörren på tåget..

Väl framme blev vi direkt haffade av en Tuc-tucchafför som ville köra runt o visa allt han kunde! Vi avböjde o sa att vi ville ta en promenad men han följde efter oss i över en timme, ja herre gud!
Vi styrde stegen genom en fiskmarknad,det luktade fruktansvärt illa!
Höll på att spy flera gånger!
Nästan nere vid hamnen var vi tvungna att köpa biljetter av en vakt! Vi frågade varför,han kunde inte engelska,men det stod turist på biljettblocket! Ja ja,man fattar inte allt här i livet!
Det var bara att vända om och bege oss till stranden!
Där började vår långa vandring mot Ahungalla ,(enligt Expressen en mycket fin strand)
Vi åt frukost på ett litet hotell på vägen där strömmen hade gått men vi fick juice en kopp te o orostat bröd,helt ok!

Strandpromenaden var dryg o svettig! Kändes som att gå på skare som inte håller!
Öl och lunchstopp var vi tvugna att ta annars hade vi aldrig orkat!
Även ett dopp i det fantastiska varma och klara vattnet såklart!
Vilka underbasra stränder! Alldeles öde,går inte att beskriva,måste ses!!

Vi svettades och slet oss förbi ett nytt hotell på vägen. Ska öppna i april och innehåller 501 rum! Helt galet o snyggt var det inte heller!
Vi kom fram till ett annat hotell på stranden där det var japaner,japaner överallt japaner,det var inte riktigt vår stil så vi fortsatte vår vandring!

Då kom regnet!! Vi försökte hitta ett hotell men den gubben gick inte! Långhelg och poya(en gång i månaden är månen full)! Allt stängt och alla är lediga i tre dagar!
Vi tog oss till busstationen i Bentota,satte oss på en ac-buss och åkte hem till Mount Lavinia istället!
Kändes helt ok efter en fantastisk dag!
Vilka upplevelser vi får vara med om!

Idag är det måndag och vi är nyss hemkomna från en helg i Mirissa. Helt fantastiskt att vi på bara några timmar kan åka från ett paradis till ett annat.

Vi åt en fantastisk förätt innan middagen på Number1 Mirissa ( tonfisk -sashimi och vitt vin)

Anledningen till denna "weekend getaway" var att pappa Lasse skulle åka ut på en fisketur med en av våra goda vänner som har ett litet guesthouse mitt på stranden i Mirissa (Mirissa Eye). Roshan har 4 stora fiskebåtar som är ute flera månader i sträck i jakten på tonfisk. Dom paddlar i vattnen längs Somalias kust, Maldiverna, Malaysia och självklart Sri Lanka, dvs det är inga dagsutflykter om om man säger så. Lasse trodde att han däremot skulle få komma ut på en av dessa stora båtar över dagen då Roshan sagt att båtarna skulle komma tillbaka just denna helg, men det blir ju aldrig som man tänkt sig. Han fick istället åka ut med jollen och pilka lite haha. Han drog iväg tidig lördagmorgon och kom hem till lunch med några red snappers, white snappers och chickenfish rikare. I alla fall mat till katterna. Morgonen efter kom i alla fall ett av fartygen hem till hamnen efter 5 veckor till havs och Roshan tog med Lasse till hamnen för att kolla på fångsten och hur det går till när fisken skickas ut till olika delar av landet. Roshans båt kom tillbaka med 12 ton tonfisk samt 12 ton annan fisk, helt sjukt! Att inte båten sjunker. Det var två stycken Yellow Fin Tuna som vägde nästan 100kg/st, dvs sån fisk som normalt exporteras till Japans fina sushi restauranger. Han hade helt klart lust att sno åt sig en fisk och lägga benen på ryggen och springa. På bara några timmar var hamnen tom på fisk! Lasse kom genast på tankar att mönstra på en sådan båt för några veckors expedition. Roshans svar var att en dagstur förmodligen var tillräckligt då förhållandena på båten inte är de bästa. Pröva en natt och se hur du överlever sjusjukan. Han själv höll på lite drygt ett år till havs. Vi övriga familjemedlemmar konstaterade snabbt att det är bäst att stanna på land. Lasse och Roshan ska nu i alla fall planera in ett nattfiske framöver som Lasse ser väldigt mycket fram till.

Fiskmarknaden i Mirissa

Några hundra kilo tonfisk..

Haj..

Moppen packades full av fisk till middagen ..

Förutom fisket besökte vi igår en av Sri Lankas kanske finaste mest öde stränder. Mellan Matara och Tangalle ligger den lilla orörda pärlan Talalla Beach. Vi kan konstatera efter våra små resor här och där att Sri Lanka fortfarande har stränder som inte många hittat till, helt otroligt. Sofia var här för ca 3 år sedan, och det har inte hänt speciallt mycket på dessa år. Vi var ett gäng på 7 personer + bäbis som spenderade eftermiddagen på ett hotell (Pananorama hotel) som ligger på ett berg med en fantastisk utsikt över stranden och havet. Dessa timmar i poolen flög i väg och vi kom inte tillbaka till Mirissa förrän efter solnedgången. Där väntade en fiskmiddag från Roshan med vin och drinkar. Mycker trevligt!
Talalla Beach!

Finbesök av Bruno och Ceens lilla sötnos Lilo..

Efter middagen gick vi vidare till en närliggande bar där det var liveband från Colombo. Stämningen var det inget fel på till skillnad från bandet som tar priset som ett av de sämsta livebandet vi hört. Sofia och Pappa drog loss på en bugg som var aningen ansträngd till musiken som saknade takt. Svetten rann som två vattenfalll och vi fick en hel del positiva komentarer, så helt dåliga var vi nog inte.
Vi är i allafall supernöjda med vår helg! Nu börjar arbetsveckan i Colombo...känslan att "komma hem" infann sig direkt då vi kom innanför dörren.

Hej så länge!

Mirissa - Resor - Talalla - fiske - strandliv - stränder

Lite om maten på Sri Lanka

Hej!
Sitter på "vår" balkong o njuter efter en god frukost! Den försöker vi få lite åt det svenska hållet bestående av kokt ägg,kaviar(snart slut😕)!, pulverkaffe, rostat bröd,ost inlindat i plast,banan,lite kex o marmelad! Får duga helt enkelt!
Efter en skön promenad på stranden längtar vi efter den fantastiska frukosten!
Här om kvällen när Lasse o jag var ensamma(Sofia i Mirissa) lagade vi rice and curry för första gången! Finns inga recept att gå efter så det är bara att laga och se glad ut!
Vi kokade ris,sen gjorde vi tre rätter till bestående av:
Kyckling som vi stekte i små bitar tillsammans med lök vitlök o chili
Sen kokospulver o kokosmjölk på!

Fisken stekte vi i bitar med lök o mycket curry,även det med pulver o kokosmjölk

Vi tog de grönsaker vi hade,broccoli,lök,aubergine,vitlök som stektes och tillsatte kokosmjölk o pulver!

Kokospulver är mycket användbart! Finns tyvärr inte hemma vad jag vet! Kanske i någon specialaffär!

Resultatet blev kanon! Sofia ångrade att hon lämnat lägenheten ...

Lunchen idag bestod av: stekt kycklingkorv,stekta" vegofingers",färsk ananas o en kall öl!(vilket hopkok!!) inte så värst kulinariskt .. Men men
Det gick ner 😏 ölen gjorde sitt ...

I kväll kokar vi krabbor!! Lasse köpte dem av en fiskare som gick förbi vår balkong i morse! Han går förbi nästan varje dag o SKRIKER "MALU", låter typ som -hallå, men betyder tydligen fisk! Vi blir lika irriterade varje morgon ! Han förstör verkligen vår morgonkaffestämning!!haha
Ska i alla fall bli spännande! Lasse säger att det bara är att koka dem i lite salt! Hmm Ja ja.. Vi får väl se!!

Vi flickor insisterade på att vi skulle kompensera med lite prawns...

Ja .. Fam. Englund in action...

Måste väl tillägga att pappa Lasse hade ganska rätt angående krabban .. Det blev en av våra bästa middagar 😬.. Vitlökssmöret blev pricken över i'et
Vår fiskegubbe kommer att tjäna en och en annan krona på oss i framtiden 😜 vi blir verkligen bortskämda med superfina råvaror!! Vi ska börja muta honom i gengäld att han slutar förstöra våra fridfulla morgnar .. Får se hur det blir med det.. 😏

Nu blir det kaffe och sängen !
God natt! 😴
crab - krabba - mat - rice and curry - sea food - ses - vardagslyx

Sommarspecial Östkusten

Hej på er!
Efter några månader in i vår vistelse här i Sri Lanka har vi rest runt, undersökt, upplevt och försökt ta fram bra ingredienser för att kunna erbjuda det bästa av vad detta land har att erbjuda. Vi tycker personligen att det borde räcka med att "säga" att detta land är så fantasktiskt att alla bara borde åka hit istället för att åka till Thailand och träffa sina grannar, men så enkelt ska det tydligen inte vara. Man måste mata folk med bilder och information, överösa med fb inlägg och tokiga bloggtexter för att få folk att förstå hur unikt och coolt detta land faktiskt är.
Efter 30 år av inbördeskrig är det som att någon sakta tryckt på play igen efter att landet stått i princip stilla under alla dessa år. Sri Lanka är lite som Thailand var på 70-talet, dom har ingen aning om hur dom på bästa sätt ska lura turister, ta deras pengar eller ge den service som vi faktiskt efterfrågar. Det är lite det som är charmen med landet,att dom inte har någon aning om vilken skatt dom besitter. Frågan är bara hur länge det kan få vara så här bra?
Vi vill verkligen inte att Sri Lanka ska bli nästa massturistdestinationen Thailand, vilket man kan frukta med tanke på hur mycket som händer i landet just nu, utan vi vill att denna utveckling ska gå lika långsamt som kriget var långt. Sakta och utdraget. De flesta besöker Sri Lanka under vår vinter, dvs december till mars, då det är som kallast och jävligast i Sverige, vilket är helt förståeligt. Dock är man inte ensam under denna period, utan de få hotell som faktiskt finns är ofta fullbokade eller överbokade och stränderna är lite mindre glesa dessa månader. ( Det skall dock tilläggas att det aldrig blir känsla av massturism där alla turister ligger packade på stranden som sillar, utan det är som sagt bara lite mindre glest) Vi vill ändå slå ett slag för att ändra svenskarnas semestermönster lite grann och tänka i andra banor. Vi vågar nästan påstå att alla svenskar väntar på Sveriges extremt vackra sommar, "årets finaste och varmaste dag". Ibland kommer den, ibland kommer det flera och ibland kommer den inte alls, det är därför dumt att sitta och vänta på något som kanske inte kommer. Varför inte solsäkra två veckor av semestern på sommarhalvåret? Sri Lanka må vara ett litet land, men har faktiskt olika säsonger beroeknde på var man befinner sig i landet och när. Mellan april till oktober är det Sri Lankas östust som är på tapeten och är både solsäker och har mycket att erbjuda. Sri Lanka har till skillnad från andra länder i regionen ett tropiskt öklimat vilket gör att temperaturen är behaglig året runt, dygnet runt. Östkusten i Sri Lanka är näst intill helt oexploaterat, skulle nästan säga oupptäckt. Vi vet inte hur mycket kilometervis av strand som bara ligger helt orörd. Det är endast runt de "kända" orterna längs kusten som det finns lite bebyggelse och civilisation. Det är rätt kul när man pratar med männiksorna som bor i Colombo så är det faktiskt få personer som överhuvudtaget har besökt landets östra och norra delar. Fast det är väl det där med att resa i sitt egna hemland, det är vi inte heller speciellt bra på. Det är i alla fall 3 olika orter som bör besökas läng kustremsan:

Arugambay:
Arugambay ligger längst ner på kusten och brukar även gå under namnet "Sri Lankas surfers paradise", det är många som besöker den lilla orten för landets kanske bästa vågor. Arugambay är en mysig liten fiskeby där man på ett enkelt och naturligt sätt blandar sig med lokalbefolkningen och strandens alla fiskare. Vi funderar starkt på att anordna fisketurer där man på ett väldigt traditionellt sätt får se hur fisket går till i landet. Det undgår ingen som besöker Sri Lanka att deras sea food är exceptionellt bra!
Förutom bra surf och fiske har Arugambay en vacker strand, ett lagom utbud av restauranger och barer samt att det är så litet att atmosfären blir väldigt laid back trevlig. Går man bara runt hörnan i slutet av stranden fortsätter den vita stranden så långt ögat når.....
Kumana nationalpark (Yala East) ligger även inom räckhåll för ett häftigt safari utan nästan några andra turister.

Passikudah/ Batticaloa:
Passikudah och Batticaloa ligger ca i mitten av kuststräckan där vägen slingrar sig genom mängder av våtland och fina gröna områden. Vi är förvånade att det inte finns mer aktiviteter i området med kanotturer eller liknande. Det är seriöst helt dött mellan dessa områden...helt sjukt!
Passikudah har en helt annan stämning än Arugambay då det är en strandremsa där de lite finare hotellen har slagit upp sina portar. Du kan få allt från de finsaste boutiqehotell i värsta lyx till de lite mer klassikt enkla hotellen med helt ok standard, alla med egen beach- access. Detta är stället för ren avkoppling och kanske några av landets populära ayurvediska behandlingar ( Vi kommer göra något speciellt inlägg om detta framöver). Hotellvalet här är rätt viktigt då man spenderar mestadels av tiden på hotellområdet och stranden. Det liggeräven ett rev utanför som gör det möjligt för snorkling i det lugna vattnet.

Behandlingsrum under poolen på ett av hotellen vi besökte
Överlycklig över att äntligen ha hittat bastun ..

Trincomalee:
Trincomalee ligger lite mer norrut på kartan och brukar kallas den lilla pärlan i nordöst. Vi instämmer! Själva staden i sig har kanske inte så mycket att erbjuda, men stränderna Uppuvelli och Nilavelli beach som ligger i anslutning har definitivt sin charm. Klimatet i denna stad är torarre och landskapet skiljer sig från övriga Sri Lankas väldigt gröna framtoning. Det gör de flesta orter i landet då man ofta får känslan av att besöka olika länder i landet. Trinco har landets största naturliga hamn som är enormt djup vilketn gör att man ibland kan se blåvalar från land. Utanför staden ligger nationalparken Pigeon Island som bjuder på fina koraller och bra dyk och snorkelvatten. Du snorklar bland både sköldpaddor och reefsharks och det är tur att hajarna inte gillar människokött (sägs det i alla fall) då de ibland blir flera meter långa. Denna utflykt görs på morgonen och du är tillbaka lagom till lunchölen. Vi rekommenderar även att ta en tripp till kärleks klippan "Lovers Leap" (finns många i landet) där det sägs att ett ungt kärlekspar tog livet av sig tillsammans då deras kärlek tydligen inte var accepterad i familjen. Bortse från detta tragiska öde och ta en tripp till klippan och se den magiska soluppgången med fiskarna som guppar i sina båtar nedanför. Det ligger även ett tempel i närheten som är värt ett besök bara på grund av det fina läget. Vill man bo lite avsides och spciellt ska man definitivt åka till Djungle Beach hotel som ligger norr om Trinco på en helt egen strand. Det finns inte så mycket mer än det hotellet där, men man behöver seriöst inte mer.
Det lönar sig verkligen att lägga några extra slantar på coola boenden i Sri Lanka, hotellen kan i många fall bli själva upplevelsen i sig.

Utsikt i soluppgången över Lovers Leap..

Templet..
Princess vanilla och Sofia på hotellbesök..

Detta va ett litet inslag om Sri Lankas oomtalade sida: Östkusten, delen av landet som inte får så mycket uppmärksamhet vilket är väldigt konstigt. Sitt seriöst inte och vänta på den svenska sommaren, utan gör som oss och solsäkra 2016 med Sri Lankas östkust.
Hej så länge!

Arugambay - Resor - Sri Lanka - Surf - Travelresearch - Trincomalee - blåvalar - dykning - passikudah