En fot i varje land?

Hej hopp!
Nu har vi efter 15 timmars flygresa kommit innanför dörren i Täby... vi möttes av Anders hemgren på Arlanda :) (tack för det Anders) 2 grader och sol. Det går inte riktigt att beskriva känslan av att ena sekunden ligga på en tropisk strand bland palmer och kokosnötter i 30graders värme på andra sidan jorden och andra sekunden sitta runt köksbordet och dricka kaffe igen. Det känns lite som att de senaste månaderna varit en häftig dröm...motgångar och framgångar...upp och ner som det alltid är i livet var man än befinner sig någonstans, men generellt är vi alla supernöjda med tiden som varit, och förhoppningsvis med tiden som kommer...vi har så många planer gå gång och så mycket som måste fixas med..så inte blir det semester än på länge..

Åland vs Sri Lanka

Sista tiden i Sri Lanka var ganska häktisk..alla möten som skulle hinnas med..restauranger som skulle besökas..vänner som skulle sägas hej då till tiden gick så snabbt att ingen riktigt fattade att vi skulle resa när dagen kom. Jag (sofia) och pappa låg på stranden bara en timme innan taxin skulle komma haha..

Sista veckan började med ett middagsmöte med fina Sandra som är grundare av företaget Selyn som vi jobbar väldigt nära med. Dom har lite blivit som vår familj på Sri Lanka som vi stöttar så mycket vi kan på olika sätt. Sandra körde ända från Kurunegala (4h från Colombo) endast för att träffa oss och säga hej då. Vi pratae lite om tiden som gått samt planer för framtiden där vi, som jag tidigare berättat, har planer på att försöka starta upp en vänskola i Sverige i samarbete med RIIS (Royal International School) och Selyn.

Sandra och pappa

Dagen efter.. onsdag, började med ett frukostmöte på Kingsbury hotel med en kille från våra partner Penthouse...lite planer som min kära far håller på att sy ihop vilket ser mycket lovande ut...Därefter åkte pappa vidare till ett annat möte för att därefter hämta upp våra tyger och dekorationer hos Selyn för vår monter till mässan nu i maj. Jag och mamma åkte och handlade och väntade på stranden :)
Det blev en god middag på stammisrestaurangen La Voile Blanche, i särklass godaste maten i Colombo!
Eftermiddag på stranden..

La voilà blanche 😊

Kaffedrink på maten..

Helgen flöt på rätt lugnt. På lördag förmiddag åkte jag  och pappa in till Colombo för ett sista möte med vår webdesigner Hass. Vi håller ju på att öppna vår nya marknadsplats : SriLanka-Portalen och måste då lära oss att redigera i programmet haha...ja pappa har lite att jobba med då den världen är lite ny för honom. Mamma var sjuk så vi gick själva ner och åt middag på stranden. Innan vi gick hem tog vi en sväng förbi bar/klubben Shore By O som ligger nära där vi bor..vi tog en sista drink medan vi lyssnade på lite musik och pratade om månadrna som gått. Vi kom överens om att det var ju en skit bra ide att ta en sista sväng om på dansgolvet innan vi flyger hem. Jag önskade min favoritlåt och lovade DJ´n att som tack skulle vi dansa...han bara nickade och satte på låten. Nu var vi lixom tvingade att dansa på det helt öde dansgolvet...oj då! Nog för att Lankeser kan dansa..men denna typ av bugg med ryckiga svängar och snurrar hade nog ingen skådat  under Shore By O´s historia..Dom såg väldigt förvånade ut och det var ingen på hela stället som inte stod upp och klappade takten innan vi totalt slut och färdiga som dansare drack upp det sista av drinken och lämnade stället. Dom kom....dom gick...och ja...dom gick hem haha...Nu kommer dom i alla fall ihåg fam Englund  tror jag ;)
En lyckad kväll-

Dagen efter var det dags för den sista champange brunchen...vår vän Hass (rugbyspelare och personlig tränare) kom också med! Han hade varit på bröllopp dagen innan..eller natten innan..men det verkade inte hindra honom från att utnyttja "all u can eat and drink" till fullo! Vi hade det super trevligt! Några flaskor  och en hel del sushi och sashimi senare drog vi en sista drink på Ozo i solnedgången! En perfekt avslutning!
Hass beklagade sig liiite på måndagsmorgonen....men men...smällar man får ta!

The gang..tyder ingen tvekan om vem som är längst!

Selfie.. 😉

Ozo...😎

Vi ägnade måndagen åt att packa det sista för att tidig eftermiddag stänga igen lägenheten och resa mot kallare breddgrader igen! Det var en konstig känsla....men då vi lämnat en hel del packning...och bokat lägenheten i höst...känns det som att vi definitivt kommer tillbaka! Det blir i alla fall lugnt på De seraam Road nu framöver.. haha!

lite svårt att slita oss från stranden ..

Redo att åka..

Dyr middag på Dohas flygplats..

Hemma igen!

Nu ska vi ladda inför mässan den 13e maj!
Hej så länge!

Colombo - Sri Lanka - Sverige - Travelresearch - hemresa

Stressen inför avfärd!

Hej hopp!
Sofia som skriver så här en vecka innan hemfärd...faktiskt mindre än en vecka :O Tiden har bara rusat iväg sista veckorna och ingen av oss kan riktigt fatta att vi snart ska åka hem. Jag har ju varit i Sri Lanka till och från de sista 3 åren men har denna gång  stannat i över 9 månader..längsta gången hitills. Jag brukar alltid känna ångest över att lämna detta fantastiska land...gråta en skvätt och försöka påminna mig själv om att Sri Lanka faktiskt kommer finnas kvar till nästa gång jag kommer.. Men denna gång känns det annorlunda, denna gång längtar jag faktikt hem och tycker det ska bli rikigt kul att spendera sommaren i Sverige. Jag tror att det har att göra med att vi alla är otroligt nöjda med vad vi åstakommit sista halvåret både jobbmässigt men också som familj. Efter att inte ha bott hemma sedan jag var 18 måste jag säga att det gått förvånasvärt bra. Lite irritationer här och där, men i det stora hela har vi funkat väldigt bra i vår lilla lägenhet :)

Helgen spenderade vi faktiskt för nästan första gången tillsammans i Colombo (jag brukar ha en tendens att gå ut på mina egna äventyr när fredagen kommer, men inte denna) Tidigt på lördag hade vi bestämt att äta frukost på Kingsbury hotell vilket vi aldrig gjort förut. Kl stor på 07.00, som att det någonsin hänt i familjen Englund på en lördag??. Något trötta fick vi tag i en tuk och intog den enorma buffen innan hotellets egna gäster ens hunnit vakna. Den var faktiskt väldigt god! Därefter spenderade vi HELA dagen i staden som turister i vår egna stad. Vi hyrde en tuk i en timme och åkte runt på diverse sevärdigheter ( floating market, shoppingcenter, parker osv) På grund av det singalesiska och tamilska nyåret var gatorna heeelt tomma! Awesome! det betydde att de flesta butiker även var stängda vilket inte var lika kul, men vi var glada att bara köra runt och svalka oss i fartvinden! Lite senare något skitiga delade vi en flaska vin på stammistället Sugar Wine & Bistro. Välförtjänt som alltid ;)..Därefter hade vi en date med vår kära vän Hass på Ozo. Hass är rugbyspelare, personlig tränare och spinninginstruktör och är 2 meter lång vilket gör han till den största och längsta srilankanen jag känner :) Det var trevligt!

Aströtta och totalt slut kämpade vi i oss en liten middag på Shore By O som ligger på stranden hemma i Mount Lavinia.

Frukost på Kingsbury

Sightseeing i Colombo..

Floating market..

Drink på Ozo med Hass:)

Det är något med solnedgångarna på Ozo...

Nu när vi är inna på sista veckan gör sig stressen påmind! i alla fall för min kära far!  Han höll på att slita av sig allt sitt hår då inga han/vi ville få tag i hört av sig efter helgen. (mycket för att det varit en veckas semester för lankeserna, men också för att lankeser seriöst är sämst på att ge ljud ifrån sig) Vi har så mycket på gång att varje dag är väldigt värdefull, och nu såg det ut som att inget skulle falla på plats....
Det tog en tvär vändning då alla istället ringde samma dag vilket gör att hela veckan är fullspäckad med möten..frukostar..besök osv...

Igår började dagen med ett möte med vår duktiga webmaster Hasanga på ett cafe uppe i stan...vi planerade lite för framtiden..färdigställde lite texarbete samt att vi tog lite bilder till vår annons som ska ut i mässtidningen om några veckor..Därefter gick jag och mamma och fotade på Mount Lavinia Hotell innan vi alla 3 åkte in till Colombo för ytterligare ett möte. Pappa tog hand om mötet själv då det handlade om IT och mobiltelefoni...inte riktigt mitt område. Han gör verkligen vad han kan med att knyta ihop de sista trådarna på stan. Det ser ljust ut!
Vi åt en supermiddag på Noodles på Cinnamon Grand. Kvällen avslutades med ett glas vitt på Sky Lounge! Det var vi än en gång värda :)

Work in progress..

Koncentration ..

Mamma är supernöjd att äntligen få en god kaffe.. 😉
Middag på Noodles..

Väldigt nöjda med dagens prestationer

Idag körde jag och min hurtiga mor spinning med Hass på morgonen. Igår lät det som en superbra ide...imorse kändes det mindre bra...men nu efterråt ångrar vi det inte haha. Hass kör verkligen skiten ur en!
Bara lite svettiga! Jag hade en pöl under min cykel! Tack pappa för fina gener😉

Hass .. Glad att få köra skiten ur oss haha

I eftermiddag ska vi ha möte inne i Colombo med Sandra från Selyn. Vi har mycket inplanerat med dom i framtiden, dom ska exempelvis dekorera  vår monter på mässan med deras vackra tyger, kuddar och accessoarer..
Vi har även andra planer med en vänskola i Sverige..svenska lärare i Sri Lanka...webshop..ja ..mycket är det...

Imorgon är det frukostmöte på Kingsbury hotell med en kille från Penthouse som jobbar inom trading...lite nya infallsvinklar...
Pappa kommer att berätta mer om detta vid ett senare tillfälle...ingen ide att jag ens börjar förklara...haha
På eftermiddagen har vi ytterligare möten...tygerna ska hämtas hos Selyn för mässan samt att vi ska hinna kolla på ett av Penthouse hotell som ligger någonstans i Colombo. Jag blir trött bara av att skriva om det haha.

Utföver stressen och kaos inför hemresan fick jag även lite positiv feedback från min dag med dessa journalister från Sverige som jag skrev  om i ett tidigare inlägg. En av dessa 3 duktiga skribenter har kommit ut med en ny reseapp, GoTravelling Sweden, som går att ladda ner på Appstore eller Google Play, där jag fick en egen artikel :D  Den heter "Välkommen till min stad Colombo" . Jag berättar där om mina favoritställen och varför jag älskar denna stad så mycket.  Det känns verkligen jättekul! Jag hoppas även att hennes App blir lika stor här i Sverige som den är i Danmark. 2 artiklar på 2 månader känns nästan för bra för att vara sant! Ibland känns det skönt när hårt arbete betalar sig.

Nu blir det lite mer jobb innan vi drar in till stan för möte igen...ingen rast ingen ro...
Hej så länge!

Colombo - Hemresa - Researtikel - Sri Lanka - Travelresearch - resemässa

Mot resemässan ; Stockholm Travel Show den 13-15e maj från Sri Lanka: "The land with opportunities "

Hej igen, nu är det Lasse som skriver, han som fyllde 57 i Söndags med bl.a. Champagnebruch på Cinnamon Grand, måste vara världens bästa brunch.

När vi en gång planerad avfärd till Sri Lanka, vilket känns som ganska länge sedan,  var allt fokus på att vi skulle ha det bra när vi kom fram, förena nytta med nöje, samla erfarenheter, kunskaper och kontakter som skulle komma våra Travelresearchkunder och oss själva till gagn,  samtidigt som allt skulle flyta på hemma. En bild vi hade,som funkade bra i verkligheten. "Long stay" är både enklare och roligare än jag hade föreställt mig,
Nu ska vi planera omvänt, dvs för hemfärd.
När tillfället dök upp att delta på en resemässa i Stockholm i Maj blev det startskottet.  Hemfärd. Kunde inte kommit lägligare för oss med mässa, fast också lite oroligt då så mycket måste klaffa. vi är ju inte precis några resemässrävar, och dessutom ett reseföretag som skiljer sig från mängden. Men att få chansen att berätta och sälja det vi varit med om och byggt med ord och känsla är så mycket kraftfullare och roligare än att översätta erfarenheten till klyschiga oneliners i ex broschyrer,,,så vi måste helt enkelt. So here we come..
Resemässan på Djurgården! Se till att vara där 😉

Otroligt glatt födelsedagsbarn!
Birthday boy!!😀

Gänget är samlat!

Bästa teamet! Avslutning på Ozo!

Men att packetera allt för att omsätta våra erfarenheter, kunskaper och kontakter till aktiviteter , kalla gärna produkter på hemmaplan i "Skarpt läge "mot nya möjligheter, och samtidigt planera för att allt ska fungera här när vi nu inte är på plats i Sri Lanka för en tid är en hel del arbete. Kräver långt mer planering än inför vår initiala avfärd till Sri lanka.
Vi har inte varit lata under vår vistelse och det är många trådnystan som ska med hem, eller trådar som måste knytas fast för en tid,  men Som man bäddar får man ligga.

Man beskriver ofta Srilanka som,," A land like no other".
Kanske ska det låta" a land with opportunities like no other"? Det är vi ganska säkra på när vi vänt på en del stenar. Men det ska tilläggas att kulturella skillnader gör att inget kommer enkelt. Skillnader man måste lära sig ta el helt enkelt strunta i möjligheten

A land of opportunities.."like no other "

Mässan, Stockholm Travelshow är på Djurgården vid Wasavarvet och pågår i 3 dagar. Vi har hyrt ett tält, 3x3 m, "prime spot", bredvid Srilankan airlines. Utomhus är en utmaning men den gillar vi,,
En av våra nya lokala partners, Penthouse Travels kommer med som medutställare. De har varit lokal aktör över 45 år inom resor på Srilanka och var bl.a. en av de första att kombinera resor till Sri Lanka ( då Ceylon) med destinationen Maldiverna. De har också mycket annat inom företaget ex inredning och hotellbyggnationer som vi på sikt kommer att dra nytta av, bl.a. för affärsresor. Märk de är också en mycket stor båtbyggare i Neil marin. Vi får från den sidan en ny fräsch 50 fots motorbåt som just byggs till verksamheten i höst för offshore turer, fö första på Srilanka som kan erbjuda den varianten. Inte vilka farvatten som helst med delfiner, blåvalar som sällskap några dagar,djur som faktiskt bor där. Kan bli häftigt i kombination med lite annat.

En av våra nya partners!

Den nya båten som byggs just nu och som vi kommer sy in i våra resor! Känns verkligen kul och är mycket "i vår anda"

Vi välkomnar dem varmt i nätverket.
Vi har även företaget Selyn med oss på mässan på så sätt att de "stylar" vår monter med textilier etc, tror det blir väldigt stilfullt. Vi spenderade några timmar i deras showroom i fredags och valde material mm. Själv är jag ju mer byggare än stylare med färger, så jag är enormt tacksam att vi får hjälp med det. Vår Karin på Selyn som redan varit på plats i över 2 månader nu hjälpte oss tillsammans med ryske kollegan Sergey. Hon  kan det där vår Karin, och det var ju också skälet  att vi valde just henne som intern/projektarbetare till Selyn.
Väverska hos Selyn!

Dessa härliga färger ska dekorera vår monter på mässan!

Inför mässor måste också material fram till annonser ( tex en helsida i en bilaga till SvD är beställd, Restips som också blir mässtidning, helsida alltså ), brochyrer, erbjudanden mm. Helt enkelt väldigt mycket praktiskt och med deadlines, men å andra sidan, vi är inte oförberedda, och vi har mycket duktiga partners. All in, eller vad säger man? Och det får bli så bra vi kan helt enkelt, brukar räcka långt.

På mässan lanserar vi förutom ett antal nya resealternativ också en ny Webbportal, "www.Srilanka-portalen.se", ( A marketplace connecting Business & People). Ska berätta om den vid ett senare tillfälle när lite mer är klart,  men den skapar självklart en mängd arbete, nu och i framtiden , men också mängder av möjligheter för oss och våra partners. En ny plattform helt enkelt.
Vår nya marknadsplats .. Sri Lanka -portalen! Superspännande!

Och,,Det är nu mindre än 2 veckor till avfärd. Vi har fortfarande inte tröttnat på Mount Lavinia och vår lägenhet el våra rutiner. Men det ska bli otroligt skönt att komma hem och nedräkningen har börjat,,,
Fastän det just nu är 30+ dygnet runt och i vattnet längtar vi så efter en bastu, konstigt. Snacka om att vi kommer fälla skinn. Borta bra men hemma bäst, helt enkelt helbäst.
Vi längtar efter denna tunna!!!😀

Vi hörs snart igen

Selyn - Sri Lanka-portalen - Sri lanka - Stockholm Travel show - förberedelser - resemässa - travelresearch